Historia filozofii WS-SO-HF
Treści merytoryczne:
1.Początki filozofii europejskiej – filozofia jońska, eleacka. Sofiści i Sokrates.
2-3.Systemy filozoficzne: Platona i Arystotelesa.
4.Szkoły – stoicka, epikurejska. Sceptycyzm starożytny. Neoplatonizm schyłku starożytności.
5.Główne spory średniowieczne:pochodzenie duszy, przeznaczenie, powszechniki, granice filozofii i teologii. 6.Św. Anzelm z Canterbury, Abelard
7.Św. Tomasz z Akwinu,
8.Via antiqua i via moderna.Filozofia odrodzenia.
9.Kartezjusz, Pascala,
10.Empiryści i sceptycyzm nowożytny
11.Filozofia oświecenia (Wolter, Rousseau),
12.Idealizm frilozofii niemieckiej (Kant,Hegel)
13.Pozytywizm scjentyzm, neopozytywizm,
14.Egzystencjalizm, postmodernizm.
15.Personalizm.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
-posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, w tym roli filozofii od starożytności do współczesności, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
- ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach
i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz posiada wiedzę na temat znaczenia w kulturze filozoficznej tzw. via antiqua i via moderna.
Umiejętności
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować
informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować
na tej podstawie krytyczne sądy oraz potrafi łączyć wiele informacji z właściwym okresem historii filozofii;
-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności
badawcze czerpać wiedzę również z historii filozofii oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
Kompetencje
-rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować
i organizować proces uczenia się innych osób;
-systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się
aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami
wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce oraz rozwojem filozofii w różnych jej okresach.
2 ECTS = udział w wykładzie 25h, konsultacje 5h, przygotowanie do egzaminu 20h = 50h/25 =2 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza
Na ocenę nast.(2) nie zna podstawowej terminologii filozoficznej oraz przedstawicieli omówionych nurtów filozoficznych;
Na ocenę dst. (3) zna terminologię nauk humanistycznych, w tym filozoficznych, ale nie umie scharakteryzować omówionych nurtów filozoficznych;
Na ocenę db. (4) zna terminologię nauk humanistycznych, w tym filozoficznych potrafi w sposób ogólny scharakteryzować omówione nurty filozoficzne wraz z ich przedstawicielami;
Na ocenę bdb. (5) posiada wszechstronną znajomość omówionych zagadnień, a ponadto posiada wiedzę na temat znaczenia w kulturze filozoficznej tzw. via antiqua i via moderna.
Umiejętności
Na ocenę nast. (2) nie rozróżnia podstawowych zagadnień filozoficznych;
Na ocenę dst. (3) nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk filozoficznych;
Na ocenę db. (4) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, formułować krytyczne sądy oraz łączyć omówione treści z właściwym okresem historii filozofii;
Na ocenę bdb(5) potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne, posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, potrafi analizować poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego.
Kompetencje
Student potrafi właściwie zaplanować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego z zakresu historii filozofii, aktywnie uczestniczy w zajęciach poprzez udział w dyskusjach, wyrażając własne uwagi krytyczne.
Metody dydaktyczne:
Wykład informacyjny.
Wykład problemowy z zakresu historii filozofii.
Wykład konwersatoryjny celem zaktywizowania uczestników wykładu.
Indywidualna lektura tekstów.
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
Literatura
1. Copleston F., Historia filozofii, t. III-IX;
2. Dąmbska I., Zarys historii filozofii greckiej, Daimonion IW Lublin1993;
3. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000;
4. Tatarkiewicz W., Filozofia średniowieczna, Warszawa 1970;
5.Tatarkiewicz W., Filozofia XIX wieku, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: