Ewaluacja i audyt WS-SO-EiA
Zapoznanie studentów (socjologów) z różnego rodzaju problemami badań ewaluacyjnych oraz z różnymi typami projektów i programów podlegających ewaluacji, wraz z zasadami dokonywania wyboru odpowiednich metod i technik oraz umiejętnościami posługiwania się nimi, jako ‘ewaluator’.
Sposób nauczania: Wykład interaktywny
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Efekty kształcenia
a) Wiedza:
- Student wylicza i opisuje wybrane systemy norm i reguł organizujących instytucje społeczne, których działania ewaluuje
- Student wymienia kryteria dla konstruowania (dobrej) teorii ewaluacji oraz standardy i zasady ewaluacji
- Student wylicza i opisuje stadia rozwoju i typy teorii ewaluacji
- Student identyfikuje głównych uczestników procesu ewaluacji i opisuje ich role w ewaluacji oraz podstawowe formy relacji ewaluator-interesariusz (stakeholder)
- Student definiuje kluczowe pojęcia związane z procedurami badań ewaluacyjnych
b) Umiejętności
- Student określa/formułuje pytania ewaluacyjne (interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne i relacje między nimi)
- Student konstruuje model logiczny ewaluacji i identyfikuje cele interwencji i populację celową
- Student generuje dane zgodnie z procedurami badań ewaluacyjnych (stosuje narzędzia socjologii empirycznej w badaniach ewaluacyjnych)
- Student potrafi w sposób krytyczny wykorzystać zdobytą wiedzę w różnych formach i zakresie (knowledge utylization)
c) Kompetencje społeczne
- Student pracuje w zespole, przyjmując w nim rozmaite role
- Student uczestniczy w przygotowaniu i realizacji Projektów ewaluacji (potrafi szacować skutki działań swojego Zespołu)
2. Opis ECTS
6 (3)
Kryteria oceniania
Metody oceny: Test pisemny
Metoda projektowa jako metoda aktywizacji zaspołowej
Literatura
Berk R., Rossi P. (1999), Thinking about Program Evaluation 2, SAGE Publications Thousand Oaks, London New Delhi.
European Commission (1999), Guidelines for systems of monitoring and evaluation of ESF assistance in the period 2000–2006, Directorate General for Employment, Industrial Relations and Social Affairs, Brussels.
European Commission (2000), Working paper 1: Vademecum for Structural Funds Plans and Programming Documents, Directorate General for Regional Policy and Cohesion, Brussels. Kierzkowski T. Ewaluacja, www. Europa.pl.
Korporowicz L. (1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Korporowicz L. (1999), Społeczne funkcje ewaluacji, w: Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus, PAN, Warszawa.
Korporowicz L. (2001), Ewaluacja i społeczeństwo, w: E. Hałas (red.), Rozumienie zmian społecznych, TN KUL, Lublin, s.103–104.
Krzyszkowski J. (1998), Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej, Omega – Praksis, Łódź.
Nolan B. (2003), Social Indicators in the European Union, Paper for the Statistics Users’ Conference, „Measuring Government Performance”, London.
Ornacka K. (2003) Ewaluacja. Między naukami społecznymi i praca socjalną, w: Zeszyty Pracy Socjalnej, zeszyt drugi, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Kraków.
Owen J.M., Rogers P.J. (1999), Program Evaluation. Forms and Approaches, SAGE Publications Thousand Oaks, London New Delhi.
Patton M.Q. (1998), Discovering Process Use Evaluation, “The International Journal of Theory, Research and Practice”, vol. 4 (2), Thousand Oaks, London New Delhi.
Cox D.R., Snell E.J., Analysis of Binary Data, Second Edition, Chapman and Hall, New York 1989.
Dehejia R.H., Wahba S., „Propensity score-matching methods for nonexperimental causal studies”,
The Review of Economics and Statistics 2002, nr 84(1), s. 151–161.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: