Etyka społeczna WS-SO-ESp
Głównym celem kursu jest wykształcenie umiejętności przeprowadzania analizy etycznej wybranych zjawisk społecznych i kulturowych. Analiza języka moralnego w kontekście podstawowych kierunków filozoficzno-społecznych. Kształcenie wrażliwości i umiejętności analizy etycznej. Dostrzeganie etycznych wymiarów różnych aspektów życia społecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SO1_W12
Zna normy i reguły życia społecznego; wie, jakie podstawowe normy
i reguły organizują struktury społeczne i instytucje, w szczególności
w ramach systemu polityki społecznej pomocy i społecznej; wie, jakie
prawa posiada klient pomocy społecznej.
SO_U08
Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz normami i
regułami prawnymi stosując zasady etyki zawodowej pracownika
socjalnego, w tym w szczególności: a/ udzielania pomocy wszystkim
osobom znajdującym się w trudnej sytuacji i zwracającym się o
pomoc, b/respektowania praw tych osób do poszanowania ich
godności osobistej, c/działania jako rzecznik interesów osób
zwracających się o pomoc, d/wzmacniania samodzielności osób
korzystających z pomocy socjalnej i przeciwdziałania uzależnieniu od
niej.
SO1_U14
Dostrzega i analizuje dylematy etyczne w pracy socjalnej.
SO1_K07
Wykorzystując swoją wiedzę socjalnych aspektach prawnych,
ekonomicznych i politycznych, aktywnie włącza się w przygotowanie
i realizację projektów społecznych/socjalnych o charakterze
obywatelskim, socjalnym, edukacyjnym.
EK1 - Student definiuje podstawowe pojęcia dotyczące etyki jako nauki.
EK2 - Student opisuje i wyjaśnia społeczną naturę człowieka i normy warunkujące jedność społeczności.
EK3 - Student charakteryzuje podstawowe zasady etyczne życia społecznego.
EK4 - Student rozumie znaczenie zasad: prawdy, godności, wolności, odpowiedzialności, odwagi, miłości, radości, uczciwości i tolerancji w budowaniu relacji społecznych.
EK1 - Student definiuje podstawowe pojęcia dotyczące etyki jako nauki.
EK2 - Student opisuje i wyjaśnia społeczną naturę człowieka i normy warunkujące jedność społeczności.
EK3 - Student charakteryzuje podstawowe zasady etyczne życia społecznego.
EK4 - Student rozumie znaczenie zasad: prawdy, godności, wolności, odpowiedzialności, odwagi, miłości, radości, uczciwości i tolerancji w budowaniu relacji społecznych.
Opis ECTS:
udział w wykładach - 30 godzin
przygotowanie się do wykładów - 20 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Zaliczenie z oceną - Student odpowiada pisemnie na pytania opisowe. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się aktywny udziału i przygotowanie studenta do zajęć - 20%, obecność na zajęciach - 20%, ocena z zaliczenia pisemnego 60% .
Literatura
1. Chyrowicz B., (2008), O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków.
2. Iłowiecki M.; Krzywe zwierciadło; O manipulacji w mediach, Lublin 2003.
3. Jedynak W., (2014) Wybrane zagadnienia etyki zawodowej socjologa, "Roczniki Nauk Społecznych", t. 6(42), nr 2.
4. Kodeks Etyczny Socjologa.
5. Singer P., (2005), (red.). Przewodnik po etyce, Warszawa.
6. Teichman J., (2002), Etyka społeczna, Warszawa.
7. Uliński M., (2012) Etyka troski i jej pogranicza, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: