Wprowadzenie do socjologii WS-POZ-BW-WDS
Zapoznanie studentów z podstawowym aparatem pojęciowym socjologii. Efektem kursu powinna być umiejętność zastosowania przez studentów nabytej wiedzy do identyfikacji, opisu i interpretacji wybranych zjawisk i procesów społecznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 - student zna podstawowy aparat pojęciowy socjologii
K_W02 - student ma uporządkowaną znajomość głównych zagadnień socjologii
K_W03 - student zna wybrane koncepcje teoretyczne obecne w socjologii
Umiejętności:
K_U04 - studenci potrafią wykorzystać nabyta wiedze do analizy realnych zjawisk
społecznych
Kompetencje:
K_K05 - student jest przygotowany do dokonywania podstawowych analiz społecznych
ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
czytanie literatury: 30 godzin
projekt egzaminacyjny: 30 godzin
suma godzin: 90
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowego aparatu pojęciowego socjologii; nie zna podstawowych zagadnień socjologii; nie posiada znajomości wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawowy aparat pojęciowy socjologii; posiada słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień socjologii; posiada ograniczoną wiedzę na temat wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych
ocena 4 (db): student zna w pełni podstawowy aparat pojęciowy socjologii; posiada nie do końca uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień socjologii; posiada znaczną wiedzę na temat wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych
ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawowy aparat pojęciowy socjologii; posiada w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień socjologii; posiada kompletną wiedzę na temat wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych
Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do analizy realnych zjawisk społecznych
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać nabyta wiedzę do analizy realnych zjawisk społecznych
ocena 4 (db): student w zadowalającym stopniu potrafi wykorzystać nabyta wiedzę do analizy realnych zjawisk społecznych
ocena 5 (bdb): student całkowicie poprawnie potrafi wykorzystać nabyta wiedzę do analizy realnych zjawisk społecznych
Kompetencje:
ocena 2 (ndst): student nie jest przygotowany do dokonywania podstawowych analiz społecznych
ocena 3 (dst): student jest przygotowany w ograniczonym stopniu do dokonywania podstawowych analiz społecznych
ocena 4 (db): student jest przygotowany w zadowalającym stopniu do dokonywania podstawowych analiz społecznych
ocena 5 (bdb): student jest w pełni przygotowany do dokonywania podstawowych analiz społecznych
Ocena końcowa jest wystawiona na podstawie:
1) obecności na zajęciach poświęconych realizacji projektu(30%)
2) ocenie z projektu egzaminacyjnego (70%)
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
Giddens, A. (2004), Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Merton, R. K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Sztompka, P. (2003), Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak
Turner, J.H. (2006), Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
UZUPEŁNIAJĄCA:
Boguszewski, R., Co jest ważne, co można, a czego nie wolno - normy i wartości w życiu Polaków, komunikat Centrum Badania Opinii Społecznej nr 99/2010
Boguszewski, R., Moralność Polaków po dwudziestu latach przemian, komunikat Centrum
Badania Opinii Społecznej nr 40/2009
Boudon, R. (2009), Logika działania społecznego. Kraków: Nomos
Coser, L. (2009), Funkcje konfliktu społecznego. Kraków: Nomos
Gorlach, K., Wasilewski, J. (2000), Hasło: „Pozycja społeczna” w: Encyklopedia socjologii. T. 3. Warszawa: Oficyna Naukowa
Kojder, A. (1999), Hasło: „Norma społeczna” w: Encyklopedia socjologiczna. T. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa
Kwaśniewski, J. (1998), Hasło: „Dewiacja społeczna” w: Encyklopedia socjologiczna. T. 1. Warszawa: Oficyna Naukowa
Mazur, J. (1998), Hasło: „Grupa społeczna” w: Encyklopedia Socjologii. T. 1., Warszawa: Oficyna Naukowa
Mucha, J. (1999), Hasło: „Konflikt społeczny” w: Encyklopedia Socjologii. T. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa
Nowak, S. (1985), Metodologia badan społecznych. Warszawa: PWN
Smak-Wójcicka, M., Moralność publiczna i stosunek do zachowań nagannych społecznie, komunikat Centrum Badania Opinii Społecznej nr 71/2009
Straffin, P. (2004), Teoria gier. Warszawa: SCHOLAR
Szacki, J. (2002), Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Szczepański, J. (1970), Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN
Szmatka, J. (1983). Próba strukturalistycznej koncepcji małej grupy społecznej, „Studia socjologiczne”, nr 2
Sztompka, P. (2005), Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak
Sztompka, P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak
Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: