Psychologia społeczna WS-POZ-BW-PSpoł
Treści merytoryczne:
Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.
Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.
Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.
Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.
Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej.
Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.
Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.
Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.
Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.
Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy.
Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.
Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
BW1_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu czynników o charakterze psychologicznym i ich znaczenia dla zachowania człowieka w kontekście bezpieczeństwa wewnętrznego.
BW1_W03
Student ma wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań oddziałujących na rzeczywistość społeczną.
BW1_U04
Student potrafi wyjaśniać zachowanie człowieka w sytuacji zagrożenia oraz rozumie i rozpoznaje wpływ sytuacji na jego zachowanie.
Opis ects:
udział w zajęciach: 12 godz. (0,5 ects)
przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects)
przygotowanie do zaliczenia: 18 godz (1 ects)
suma: 45 godz. (2 ects)
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z testu pisemnego. Zawarte w nim pytania (o charakterze otwartym i testowym) mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków.
Literatura
Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991.
Aronson E., Wilson T. D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998.
Aronson E., Człowiek istota społeczna. Warszawa 1995.
Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej. Warszawa. 1999.
Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984.
Rathus S.A., Psychologiua współczesna, Gdańsk 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: