Wprowadzenie do socjologii - ćw. WS-PO-Scw
Treści merytoryczne:
1. Badania ilościowe: założenia metodologiczne, kwestionariusz wywiadu i kwestionariusz ankiety audytoryjnej jako techniki badawcze;
2. Struktura procesu badawczego: rodzaje celów badań, jednostki analizy, konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć, tworzenie pytań badawczych, formułowanie hipotez, dobór próby, zbieranie materiału badawczego, przetwarzanie danych, analiza;
3. Kwestionariusz wywiadu i kwestionariusz ankiety audytoryjnej: struktura kwestionariusza, rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy wynikające z narzędzia, z ankietera i z respondenta, karta respondenta, trafność i rzetelność;
4. Zbieranie materiału badawczego: dobór próby, błąd statystyczny;
5. Przetwarzanie danych: wprowadzanie danych do programu SPSS, podstawowe funkcje SPSS: tabele częstości, statystyki opisowe, wykresy, tabele krzyżowe;
6. Analiza danych ilościowych: wnioskowanie na podstawie tabel krzyżowych, weryfikacja hipotez, pisanie raportu pobadawczego i prezentacja wyników;
Metody nauczania:
Zajęcia w formie warsztatów. Studenci w trakcie kursu będą opracowywać kwestionariusz ankiety oraz scenariusz wywiadu pogłębionego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 - student zna zasady formułowania pytań kwestionariuszowych
K_W02 - student wie, w jaki sposób zaprojektować i przeprowadzić badanie kwestionariuszowe
K_W03 - student zna zasady pisania raportów badawczych
K_U01 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie kwestionariuszowe
K_U02 - student potrafi korzystać z podstawowych funkcji programu SPSS
K_U03 - student potrafi dokonać podstawowej analizy danych ilościowych
K_K01 - student jest przygotowany do samodzielnego przeprowadzenia badania ilościowego i dokonania podstawowej analizy danych ilościowych
ECTS:
udział w ćwiczeniach: 15 godzin
przygotowanie do ćwiczeń poza zajęciami: 45 godzin
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metody oceny:
1. Warunkiem zaliczenia jest wykonanie wszystkich zadań. Studenci mają obowiązek przygotowanie ankiety audytoryjnej, na wybrany temat, przeprowadzenia ankiety oraz przedstawienia jej w czasie zajęć.
2. W ramach zajęć można otrzymać punkty za prace grupowe na zajęciach, prace domowe i pełną frekwencję oraz minusy za nieterminowe wykonanie powierzonych zadań.
Przewaga minusów nad plusami oznacza konieczność napisania eseju na temat związany z przedmiotem zajęć.
Szczegółowe punktacja oceniania:
Praca domowa
0-3 pkt.
Praca grupowa
0-3 pkt.
Premia za obecność
2 pkt.
Raport z badań
0-15 pkt
Prezentacja wyników
0-10 pkt
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Osoby, które uzyskają największą liczbę punktów mają podwyższoną o jeden stopień ocenę z egzaminu końcowego z wykładu „Socjologia” (pod warunkiem zaliczenia egzaminu).
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
Babbie, E. (2003), Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Babbie, E. (2007), Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Frankfort-Nachmias, Ch. i D. Nachmias (2001), Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka
Gruszczyński, L. (2003), Kwestionariusze w socjologii. Katowice: WUŚ
Mayntz, R, K. Holm i P. Hübner (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: PWN
Sułek, A. (2001), Sondaż polski : przygarść rozpraw o badaniach ankietowych. Warszawa: IFiS PAN
UZUPEŁNIAJĄCA:
Gobo, G. (2007), Sampling, Representativeness and Generalizibility. W: C. Seale i in. (red.), Qualitative Research Practice. London-Thousand Oaks-New Delhi: SAGE Publications, s. 405-426
Groves, R. (2004), Survey Errors and Survey Costs. New Jersey: John Wiley & Sons
T. W. Pavkov, K. Pierce (2005), Wprowadzenie do SPSS dla Windows, GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: