Środkowoeuropejskość - zarys idei WS-PO-SROPmie
I. EUROPA ŚRODKOWA i ŚRODKOWOEUROPEJSKOŚĆ w PERSPEKTYWIE HISTORYCZNEJ
Europa Środkowa jako region kulturowy i geopolityczny – konsekwencja procesów zachodzących od średniowiecza na obszarze cywilizacyjnego ście-rania się Wschodu i Zachodu – Bizancjum, a następnie Turcji i Rosji – z jednej strony, i świata łacińskiego, kultury romańskiej i germańskiej – z drugiej. Miejsce pokojowej i siłowej konfrontacji odmiennych wizji porządku społeczno-politycznego, gospodarczego i religijnego Czym w praktyce, w kulturze materialnej i duchowej, wyraża się historyczna odrębność tego regionu? Co stanowi o differencia specifica tego obszaru? Gdzie należy szukać granic teryto-rium środkowoeuropejskiego i na czym polega podstawowa trudność lub nawet beznadziejność poszukiwania wyraźnych granic?
Europa Środkowa jako projekt kulturowy i polityczny – postulat stworzenia porządku polityczno-kulturowego w oparciu o poszczególne racje prze-mawiające za celowością i/lub koniecznością tworzenia subregionu europejskiego w centrum Starego Kontynentu. Zatem: jakie przesłanki oraz intencje le-gły u podstaw kolejnych koncepcji? Komu (jakim podmiotom) można przypisać autorstwo prób stworzenia środkowoeuropejskiej strefy polityczno-kulturowej? Jaki charakter oraz konsekwencje miały poszczególne próby zintegrowania Europy Środkowej? Kiedy koncepcja Europy Środkowej prze-żywała swój rozkwit oraz regres i jakie były tego pośrednie i bezpośrednie przyczyny oraz okoliczności? Jakie główne okresy w rozwoju idei środkowoeuro-pejskiej należy wyróżnić (do 1918, 1918-1945, lata 70. XX wieku, okres po 1989)? Jaka relacja zachodzi między Europą Środkową jako historycznie ukształtowanym regionem a jego polityczną koncepcją / konstrukcją? W jakim stopniu granice regionu i postulowane polityczne linie graniczne pokrywają się ze sobą – w jakiej mierze historia i kultura wpływa na plany politycznej integracji i odwrotnie – na ile fakty polityczne kształtują oblicze regionu, przeko-nanie o jego odrębności, swoistości, „naszości”?
Reasumując: zwróćmy uwagę na dwa podstawowe wymiary – na środkowoeuropejskość jako dziedzictwo historyczne (tożsamość odziedziczona, „dana”) oraz na środkowoeuropejskość jako postulat upowszechniania i utrwalania nowoczesnej, ponadnarodowej identyfikacji zbiorowej w wymiarze kulturowym, politycznym i gospodarczym (tożsamość in statu nascendi, tożsamość „zadana”).
II. TOŻSAMOŚĆ TRANSNARODOWA – PODSTAWOWE DYLEMATY
Tożsamość transnarodowa i tożsamość narodowa. Dlaczego tożsamość jest we współczesnych naukach społecznych zagadnieniem tak bardzo atrak-cyjnym i stała się – zdaniem Jerzego Szackiego – „hasłem naszych czasów i jednym ze słów-kluczy współczesnej kultury”? Na czym polega wyjątkowa podatność na ideologizację tego terminu? Kto i na jakiej podstawie ma prawo orzekać, że tożsamość danej zbiorowości jest taka, a nie inna? Czy jest to kwestia własnej autodefinicji czy też raczej kwestia jakichś, obserwowanych na drodze doświadczenia cech „obiektywnych”? Czy – jak stwierdza Szacki – chodzi jedynie o to, że ktoś się uważa i podaje, czy w grę muszą wchodzić także lub głównie jakieś niezależne od autodefinicji świadectwa? Tożsamość jako rzeczywistość „odczuwana” przez aktorów społecznych i jako rzeczywistość „rozpoznana” i „konstruowana” przez stojącego z boku specjalistę. „Subiektyw-ny” i „Obiektywny” wymiar tożsamości. Czy istnieje tożsamość zbiorowa czy tylko społeczna tożsamość jednostek? Problem indywidualizmu metodolo-gicznego, na gruncie którego stwierdza się, iż żadna zbiorowość społeczna nie posiada sama z siebie tożsamości, i jedynie jednostki mogą budować tożsa-mość. Zbiorowości nie posiadają bowiem „psychicznego organu samowiedzy” (A. Kłoskowska). Z drugiej jednak strony – można uznać, że „społeczna świadomość” to coś więcej niż „świadomość jednostek wchodzących w skład danej grupy” – to „pojęcia, obrazy, przekonania i oceny, które są mniej lub więcej wspólne ludziom pewnego środowiska i które w świadomości poszczególnych jednostek umacnia wzajemna sugestia, umacnia przekonanie, że dzielą je również inni członkowie tej samej grupy” (S. Ossowski) Tożsamość jako rzeczywistość odkrywana lub konstruowana, przypisana lub osiągana (esen-cjonalizm i konstruktywizm). Tożsamość w wymiarze sameness (to, kim jesteśmy dla siebie, jak się postrzegamy?) oraz distinctiveness (jak postrzegamy się w odniesieniu do „innych”, „obcych”, „wrogów”? Jakie cechy przypisujemy sobie, a jakie im?).
Istota i zakres przedmiotowy tożsamości transnarodowej. Czym jest „tożsamość transnarodowa” jako taka? Czy zjawisko transnarodowej identyfika-cji w ogóle istnieje? W jakiej mierze tożsamość transnarodowa jest zjawiskiem dającym się zaobserwować, uchwycić i zbadać na drodze naukowego pozna-nia (w obrębie jakich dyscyplin naukowych)? Jakie elementy konstytutywne tworzą pojęcie transnarodowej tożsamości? Na podstawie jakich przesłanek możemy stwierdzić istnienie takiej zbiorowej identyfikacji, samoświadomości społecznej? Tożsamość jako kategoria „obiektywna” (istnienie odrębności; cech danej zbiorowości społecznej – międzynarodowej, na podstawie których można orzec, że jest ona inna od pozostałych) oraz „subiektywna” (poczucie odrębności i jej wartości, identyfikacja). Czy zgodzisz się z tezą Liah Greenfeld, że „obiektywne” posiadanie przez zbiorowość wspólnej kultury bynajmniej nie musi pociągać za sobą powstania odpowiadającego jej dokładnie poczucia tożsamości i, na odwrót, brak takiej kultury bynajmniej go nie uniemożliwia? Czy samo wspólnie wyrażane poczucie odmienności od poszczególnych jednostek kulturowo-cywilizacyjnych wystarczy, by stworzyć wspólnotę między-narodową? Czy też potrzeba czegoś więcej? Co przesądza o oryginalności tożsamości transnarodowej na tle innych identyfikacji zbiorowych? Co wy-znacza granice transnarodowej tożsamości – gdzie się ona zaczyna, a gdzie kończy (w wymiarze jakościowym i ilościowym)?
Okoliczności i przyczyny kształtowania się transnarodowej tożsamości. Jakie czynniki sprzyjają, a jakie przeciwdziałają procesowi kształtowania się transnarodowej tożsamości? Co wzmacnia, a co osłabia skłonność do transnarodowej identyfikacji? W jakim stopniu transnarodowa tożsamość jest po-stulatem propagowanym przez kosmopolityczne lub internacjonalistyczne elity intelektualne, polityczne i gospodarcze, w jakim zaś – wynikiem procesów od-dolnych, żywiołowych i spontanicznych, w jakim wreszcie stopniu transnarodowa tożsamość stanowi konsekwencję procesów ogólnocywilizacyjnych (np. globalizacji, internacjonalizacji)?
Tożsamość transnarodowa a tożsamość narodowa. Czy tożsamość transnarodowa oznaczać musi deprecjację, odrzucenie, dewaluację identyfikacji narodowych, czy też stanowi ich bezpośrednie, a do tego przyjazne środowisko? Czy można być np. Środkowoeuropejczykiem, wyrzekając się narodowych tradycji (polskich, czeskich, słowackich, węgierskich, litewskich, słoweńskich, niemieckich, żydowskich itd.)? Czy środkowoeuropejskość może być odczy-tywana w kategoriach kosmopolityzmu przestrzennie ograniczonego przez: geografię, historię, politykę itd.? A może bez mozaiki tradycji narodowych, charakterystycznej dla naszej części Europy środkowoeuropejskość stanowi zbiór pusty, jedynie slogan-formę pozbawioną treści? Krótko mówiąc: czy środkowoeuropejskość jako identyfikacja zbiorowa wyrasta na gruncie zakwestionowania tradycji narodowej lub przynajmniej ignorancji narodowej, czy też przeciwnie – środkowoeuropejskość jest „wspólnym mianownikiem” różnych tradycji narodowych i regionalnych, a jej korzenie wrastają w poszczególne tradycje narodowe i regionalne? Jak należy rozumieć wielokulturowość? Czym w praktyce się ona przejawia?
III. PRZYCZYNY i RACJE TRANSNARODOWEJ IDENTYFIKACJI w EUROPIE ŚRODKOWEJ w XXI WIEKU
Czy, a jeśli tak, to dlaczego środkowoeuropejskość jest w ogóle możliwa? Jakie istotne przyczyny – w wymiarze kulturowym, ekonomicznym, politycznym – leżą u podstaw kształtowania się tożsamości środkowoeuropejskiej? Co ostatecznie przesądza o tym, że poszczególne państwa i narody regionu wydają się być sobie szczególnie bliskie? W jakim stopniu poszczególne przyczyny i racje determinują proces powstawania transnarodowej identyfikacji środ-kowoeuropejskiej? Na ile powszechne są to zjawiska (fakty oraz opinie, przekonania)? W jakiej mierze Europa Środkowa budowana jest „od wewnątrz”, przez samych Środkowoeuropejczyków i posiada charakter identyfikacji pozytywnej (środkowoeuropejskość jako wielokulturowość, bogactwo kultur i trady-cji), w jakim zaś stopniu środkowoeuropejskość jest wynikiem presji zewnętrznej i stanowi rodzaj identyfikacji negatywnej (środkowoeuropejskość jako nie-wschodnio- i nie-zachodnio-europejskość)? Czy środkowoeuropejskość nie jest czymś wyłącznie reaktywnym, powstającym w wyniku pewnej konfigura-cji zewnętrznych układów geopolitycznych? Problem mitologizacji i demitologizacji środkowoeuropejskości. Sielankowe wizje środkowoeuropejskiej wspólnoty narodów versus często trudne i pełne napięć stosunki międzynarodowe w regionie. Komu, jakim podmiotom szczególnie zależy na wykształ-ceniu się silnych więzi transnarodowych w regionie Europy Środkowej i w jakich konkretnie granicach? I odwrotnie: komu zależy na dezintegracji Europy Środkowej?
IV. PRZESŁANKI ISTNIENIA EUROPY ŚRODKOWEJ jako REGIONU KULTUROWO-POLITYCZNEGO i ŚRODKOWOEUROPEJSKOŚCI jako TOŻSAMOŚCI ZBIOROWEJ
Jakie fakty przemawiają współcześnie za istnieniem Europy Środkowej jako przestrzeni politycznej i kulturowej w XXI wieku? Co sprawia, że środkowoeu-ropejskość przestaje być koncepcją, a staje się rzeczywistością? Wydarzenia z przełomu lat 80. i 90. ubiegłego stulecia sprzyjające redefinicji Europy Środ-kowej (środkowoeuropejskości): upadek żelaznej kurtyny, demontaż RWPG i Układu Warszawskiego, rozpad ZSRR, Jugosławii i Czecho-Słowacji; próby wypełnienia „pustki instytucjonalnej” po rozwiązanych organizacjach – Grupa Wyszehradzka, CEFTA, Inicjatywa Środkowoeuropejska; przystąpienie i per-spektywa przystąpienia niektórych państw regionu do Unii Europejskiej i NATO (Europa Środkowa jako „poczekalnia”), proamerykańska polityka zagra-niczna poszczególnych państw środkowoeuropejskich – „Nowa Europa” (w odróżnieniu od postawy większości państw Europy Zachodniej). W jakiej mierze owe wydarzenia wpłynęły na dotychczasowe wyobrażenia o Europie Środkowej jako przestrzeni kulturowej i politycznej (poszerzenie lub zawężenie granic regionu, osłabienie zainteresowania tą kategorią itd.)? Korekta kryteriów przynależności do „środkowoeuropejskiej rodziny”. Jakie można zaob-serwować wydarzenia, głównie polityczne, świadczące o konstytuowaniu się lub istnieniu odrębności Europy Środkowej od innych regionów europejskich (aspekt obiektywny)? Jak zmieniają się identyfikacje społeczne i sposoby postrzegania się narodów środkowoeuropejskich (aspekt subiektywny)? Czy da się zaobserwować ocieplenie w stosunkach między narodami środkowoeuropejskimi? Jakie są główne przeszkody na drodze budowy zaufania międzyna-rodowego w regionie? Czy środkowoeuropejskość stanowi powszechny czy też raczej wciąż elitarny rodzaj samoświadomości społecznej? Europa Środ-kowa jako „ucieczka przed Wschodem” czy jako „przestrzeń dialogu” między Wschodem a Zachodem, gdzie jednak „między” nie oznacza „nigdzie”? Gdzie szukać przyczyn popularności idei środkowoeuropejskiej wspólnoty, na czym polega genius loci Europy Środkowej?
V. GŁÓWNE WYZNACZNIKI (KOMPONENTY) ŚRODKOWOEUROPEJSKIEJ TOŻSAMOŚCI w WYMIARZE POLITYCZNYM i KULTUROWYM
Gdzie należy szukać istoty środkowoeuropejskości w XXI wieku? Co przesądza o kształcie tożsamości środkowoeuropejskiej? Jakie szczególne cechy środ-kowoeuropejskiej kultury (w tym kultury politycznej)? Pamiętać należy przy tym, że poszczególne cechy same w sobie nie muszą być oryginalne, bowiem wystarcza, że unikalna jest ich kompozycja. Tytułem przykładu jako elementy definiujące środkowoeuropejską tożsamość – i naturalnie podlegające dysku-sji – można przywołać: poczucie ciągłej niepewności i zagrożenia ze strony potężnych sąsiadów (Rosji i Niemiec), poczucie tymczasowości uniemożliwiające budowanie trwałych instytucji, skłonność do ciągłego wyszukiwania sobie wrogów i zagrożeń, umożliwiających społeczną (narodową) mobilizację, doświad-czenie dwóch totalitaryzmów – faszyzmu i komunizmu.
VI. CZYNNIKI WZMACNIAJĄCE i OSŁABIAJĄCE ŚRODKOWOEUROPEJSKĄ TOŻSAMOŚĆ
Jakie fakty oraz procesy zachodzące w Europie Środkowej oraz poza tym obszarem mogą znacząco wpływać na kształt środkowoeuropejskiej tożsamości? Które z nich służą wzmocnieniu omawianej transnarodowej identyfikacji? Działania o charakterze instytucjonalnym, zaplanowanym i ukierunkowanym na wzmacnianie środkowoeuropejskości (np. działalność Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, Inicjatywy Środkowoeuropejskiej, poszczególnych fundacji i instytutów stawiających sobie za cel rozpoznawanie kultury środkowoeuropejskiej i jej propagowanie). Z drugiej strony – procesy spontaniczne, niezaplanowane, nienastawione wprost na propagowanie środkowoeuropejskości (np. wzrost ruchu osobowego między państwami regionu o charakterze turystycznym, gospodarczym, naukowym itd.). W perspektywie uwarunkowań globalnych nie bez znaczenia wydaje się być wspólne stanowisko polityczne państw regionu wobec poszczególnych kwestii międzynarodowych (np. poparcie USA w konflikcie irackim w 2003 roku).
VII. KONSEKWENCJE ŚRODKOWOEUROPEJSKIEJ TOŻSAMOŚCI
Czy kształtowanie się środkowoeuropejskiej tożsamości kulturowej i politycznej nie stwarza zagrożenia dla integralności zjednoczonej Europy (poszerzonej Unii Europejskiej)? Być może jednak, środkowoeuropejskość stanowi wartość w procesie integracji europejskiej (Europa Środkowa jako przestrzeń in-tegracji w Unii Europejskiej)? W jakim stopniu wspomniana tożsamość transnarodowa ma szansę działać kojąco na spory międzynarodowe w regionie i na jego granicach? Czy ewentualna konsolidacja narodów Europy Środkowej przynieść może skutek w postaci zaawansowanej integracji politycznej i ekono-micznej? Czy integracja państw i narodów środkowoeuropejskich w kontekście nasilających się kryzysów w społeczeństwach Zachodu może skutkować powstaniem „nowej Unii”, której stolica leżeć będzie nie w Brukseli, ale np. w Wiedniu, Bratysławie, Pradze, Warszawie, Lubljanie czy Budapeszcie?
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. WIEDZA
Symbol Treść
PEK_W01 Student posiada wiedzę na temat kluczowych pojęć związanych z zagadnieniem tożsamości ponadnarodowej (regionalnej).
PEK_W02 Student posiada wiedzę na temat przyczyn i przejawów tożsamości środkowoeuropejskiej.
B. UMIEJĘTNOŚCI
PEK_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania znaczenia i roli kształtujących się współcześnie tożsamości ponadnarodowych.
PEK_U02 Student posiada umiejętność rozpoznawania i definiowania relacji występujących między tożsamościami narodowymi a ponadnarodowymi.
C. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEK_K01 Student posiada zdolność przekazywania wiedzy na temat współczesnej tożsamości środkowoeuropejskiej.
ECTS
Rodzaj aktywności Liczba godzin
stacjonarne
Godziny kontaktowe z prowadzącym 30
E-learning 0
Zapoznanie z wskazaną literaturą 25
Bieżące monitorowanie informacji dotyczących przedmiotu 5
Przygotowanie pracy w grupie 0
Przygotowanie pracy indywidualnej 10
Przygotowanie do zaliczenia 0
Przygotowanie do egzaminu 20
Kryteria oceniania
ZASADY WYGŁASZANIA REFERATU I PRZEKAZANIA DO OCENY
Jeden referat przygotowują i wygłaszają 2 osoby (proszę zapisać się na listę).
Wystąpienie powinno trwać łącznie 40-45 minut.
Referat powinien być opracowany w wersji elektronicznej i przesłany najpóźniej 7 dni od daty wygłoszenia (decyduje moment wysłania) na adres e-mail: radoslaw.zenderowski@gmail.com. Plik z pracą powinien zawierać informację koniecznie (!) wg następującego wzoru: nazwisko imię – nr albumu – tytuł pracy. Pracę uważa się za przesłaną w momencie otrzymania pisemnego potwierdzenia za strony prowadzącego zajęcia. Należy je wydrukować i zachować na wypadek ewentualnych wątpliwości przy zaliczaniu przedmiotu. Przesłane prace nie będą rozpowszechniane i zostaną usu-nięte z twardego dysku po zakończeniu roku akademickiego.
Wszystkie wystąpienia powinny zawierać prezentacje graficzne (mapy, ilustracje).
Referat powinien zostać opracowany w oparciu o zamieszczony poniżej schemat. Proszę zachować nazewnictwo poszczególnych rozdziałów i punk-tów. Tekst referatu powinien również uwzględniać proporcje między poszczególnymi częściami (rozdziałami).
Proszę stosować przypisy na dole strony. Na końcu należy zamieścić kompletną listę bibliograficzną. W bibliografii powinny znaleźć się koniecznie: adres strony internetowej MSZ danego państwa, prezydenta, szefa rządu oraz czołowych instytutów badawczych stosunków międzynarodowych działających w danym kraju (ośrodki akademickie oraz inne). W przypadku danych statystycznych, wyników badań socjologicznych itp. każdorazowo należy podawać źródło danych.
Objętość referatu: 20 stron maszynopisu (40.000 znaków bez spacji), z czego część pierwsza powinna zajmować 3 strony, druga – 5 stron, trzecia – 10 stron, czwarta – 2 strony.
Zasadniczym celem referatu jest udzielenie syntetycznej odpowiedzi na pytanie o jakościowe cechy tożsamości środkowoeuropejskiej w przypadku danego państwa i wspólnoty narodowej. W jaki sposób budują swoją tożsamość środkowoeuropejską członkowie danego narodu? Dlaczego czują się związani z Europą Środkową, a nie np. z Europą Wschodnią czy Zachodnią?
W przypadku niemożności wygłoszenia referatu w danym dniu, osoba, na której spoczywa ten obowiązek, powinna poprosić kogoś o jego przeczyta-nie. Prowadzący zajęcia powinien zostać o tym uprzednio poinformowany telefonicznie lub drogą internetową.
TEMATY REFERATÓW
Europa Środkowa (część południowo-wschodnia)
[1]. Chorwacja
[2]. Republika Czeska
[3]. Słowacja
[4]. Węgry
[5]. Rumunia
Europa Środkowa (część północno-wschodnia)
[6]. Polska
[7]. Litwa
Europa Środkowa (część zachodnia)
[8]. Austria
Osoby, które nie zdążyły wpisać się na listę wystąpień (referatów), a zamierzają ubiegać się o zaliczenie zajęć, powinny napisać referat na zadany przez prowa-dzącego konwersatorium temat. Referat powinien zostać dostarczony najpóźniej na miesiąc przed zaplanowanym kolokwium.
ZAKRES PRZEDMIOTOWY I SCHEMAT WYSTĄPIENIA
Ogólna charakterystyka państwa – 5 minut
A. Powierzchnia (uszczegółowienie: np. wielkość, zmiany terytorialne w historii XX wieku, charakterystyka geograficzna terenu itp.)
B. Ludność (uszczegółowienie: np. gęstość zaludnienia w skali kraju i wg regionów, % ludności miejskiej, wskaźnik przyrostu naturalnego itp.)
C. Mniejszości narodowe (uszczegółowienie: np. % populacji, główne obszary występowania itp.)
D. Wyznania religijne (uszczegółowienie: np. % ogółu wierzących, główne obszary występowania zwartych skupisk wyznawców danej religii itp.)
E. Ekonomia (Produkt Krajowy Brutto ogółem i w przeliczeniu na mieszkańca, tempo wzrostu gospodarczego, rodzaj ustroju ekonomicznego)
Polityka zagraniczna państwa (polityczne aspekty tożsamości środkowoeuropejskiej) – 10 minut
A. Państwo w środowisku międzynarodowym (europejskim, środkowoeuropejskim) – status, rola, wizerunek
B. Państwo w organizacjach międzynarodowych o zasięgu europejskim i regionalnym (środkowoeuropejskim)
C. Główne priorytety polityki zagranicznej państwa po 1989 roku (w kontekście stosunków środkowoeuropejskich): sukcesy, porażki
D. Geopolityczna i geokulturowa pozycja kraju
Środkowoeuropejska tożsamość narodu (kulturowe aspekty tożsamości środkowoeuropejskiej) – 20 minut
A. Postrzeganie innych narodów oraz państw (środkowoeuropejskich)
B. Autostereotypy narodowe („charakter narodowy”)
C. W jakich kategoriach dany naród odczytuje swoją przynależność do Europy Środkowej?
Uwaga: przygotowując tę część należy koniecznie odwołać się do następujących materiałów źródłowych: (a) wyniki badania opinii publicznej (postrzeganie innych państw i narodów, autostereotypy); (b) podręczniki do historii w danym państwie (w miarę możliwości); (c) twórczość literacka znaczących reprezentantów danego narodu (m.in. noblistów); (d) analiza rozkładu głosów w konkursie Eurowizja, (e) analiza sfery symbolicznej: nazwy miejsc publicznych, symbole na środkach płatniczych, znane pomniki itp.
Wnioski – 5 minut
Literatura
Davies N., Serce Europy, Londyn 1995.
Davies N., Europa między Wschodem a Zachodem, Kraków 2007.
Delanty G., Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Warszawa-Kraków 1999.
Geremek B., Tożsamość Europy Środkowej. Złudzenia i rzeczywistość, w: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany, Kraków 1995.
Halecki O., Historia Europy - jej granice i podziały, Lublin 1994.
Jančar D., Terra incognita, Warszawa 1993.
Kisielewski T., Europa Środkowa - zakres pojęcia, Lublin 1991.
Kłoczowski J. (red.), Historia Europy Środkowo-Wschodniej. T. 1, Lublin 2000.
Kłoczowski J. (red.), Historia Europy Środkowo-Wschodniej. T. 2, Lublin 2000.
Król M., Środkowa Europa, "Tygodnik Powszechny" 2002 nr 46.
Lengyel L., Między Wschodem i Zachodem, "Przegląd Polityczny" 1994 nr 23, s. 66-70.
Naumann F., Mitteleuropa, Berlin 1915.
Pajewski J., Mit: Mitteleuropa. Idea. Ideologia, legenda?, "Przegląd Zachodni" 1988 nr 4, s. 25-32.
Paźniewski W., Mit Europy Środkowej, "Przegląd Polityczny" 2000 nr 46/47, s. 196-198.
Radkunas P., Europa Środkowo-Wschodnia, "A.B.C. - Adriatyk - Bałtyk - Morze Czarne" 1985 nr 2, s. 10-32.
Rupnik J., The Other Europe, London 1988.
Schlögel K., Środek leży na wschodzie, Warszawa 2005.
Szűcs J., Trzy Europy, Lublin 1995.
Wandycz P.S., Cena wolności: historia Europy Środkowo-Wschodniej od średniowiecza do współczesności, Kraków 1995.
Zenderowski R. (red.), Europa Środkowa: wspólnota czy zbiorowość?, Wrocław-Warszawa-Kraków 2004.
Żarnowski J., Europa Środkowo-Wschodnia jako peryferie "prawdziwej Europy"?, "Przegląd Historyczny" 1998 z. 4, s. 615-623.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: