Wprowadzenie do ekonomii - w. WS-PO-EU-WEk
Zagadnienia wstępne
1. Podstawowe pojęcia
- rzadkość zasobów a potrzeby ludzkie
- klasyfikacja dóbr i czynników produkcji
- procesy gospodarcze
- podmioty gospodarcze i przepływy pieniądza
- rachunek ekonomiczny
2. Ekonomia jako nauka
- cele i zadania ekonomii
- ekonomia pozytywna i normatywna
- mikroekonomia i makroekonomia
- metodologia ekonomii
- modele ekonomiczne
- krzywa transformacji (koszt alternatywny)
Wprowadzenie do mikroekonomii
1. Model rynku
- pojęcie, rodzaje i sposób funkcjonowania rynków
- zalety i niedoskonałości rynku
- prawo popytu (nietypowe krzywe popytu, przesunięcia krzywej popytu)
- prawo podaży (przesunięcia krzywej podaży)
- równowaga rynkowa i jej zmiany
- cena minimalna i maksymalna
- elastyczności popytu i podaży
2. Producent. Struktury rynkowe
- zysk - cel działalności przedsiębiorstw
- utargi i koszty
- zasada maksymalizacji zysku
- struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol)
Wprowadzenie do makroekonomii
1. Rola pieniądza w gospodarce
- definicja i funkcje pieniądza
- korzyści z istnienia pieniądza
- ewolucja systemu pieniężnego
- podaż pieniądza (rola banku centralnego) i polityka pieniężna
- popyt na pieniądz
2. Kurs walutowy
- waluty i ich rodzaje
- główne waluty wymienialne i waluty europejskie
- specyfika rynku walutowego
- systemy walutowe
3. Rynek finansowy
- funkcjonowanie rynku finansowego
- struktura rynku finansowego
- instrumenty finansowe (akcje, obligacje)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Wiedza:
1. zna podstawowe pojęcia ekonomiczne,
2. zna doktrynalne, polityczne, kulturowe uwarunkowania procesów gospodarczych,
3. ma wiedzę o strukturach i instytucjach ekonomicznych,
4. identyfikuje współzależność życia gospodarczego, społecznego i politycznego
Umiejętności:
5. rozumie mechanizmy współczesnego życia gospodarczego
6. potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonomiczną do opisu, analizy przyczyn i skutków konkretnych zjawisk i procesów, np. kryzysu finansowego i gospodarczego,
7. potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawiska życia gospodarczego.
B. OPIS ECTS
- udział w wykładzie 30 g.
- konsultacje 5 g.
- przygotowanie się do wykładu (odniesienia wiedzy teoretycznej do aktualnej problematyki gosp.) 5 g.
- przygotowanie do egzaminu 50 g.
Liczba ECTS 90 g. : 30 = 3 pkt
Kryteria oceniania
W odniesieniu do efektów kształcenia:
Ad 1.
- na ocene 2 (ndst): nie zna podstawowych pojęć ekonomicznych
- na ocenę 3 (dst): zna wybrane pojęcia ekonomiczne
- na ocenę 4 (db): poprawnie zna większość podstawowych pojęć ekonomicznych
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie zna wszystkie podstawowe pojęcia ekonomiczne
Ad 2.
- na ocene 2 (ndst): nie zna uwarunkowań procesów gosp.
- na ocenę 3 (dst): zna podstawowe uwarunkowania procesów gosp.
- na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje większość uwarunkowań procesów gosp.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje wszystkie uwarunkowania procesów gosp.
Ad 3.
- na ocene 2 (ndst): nie ma wiedzy nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce struktur i instytucji ekonom.
Ad 4.
- na ocene 2 (ndst): nie ma pojęcia nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
Ad 5.
- na ocene 2 (ndst): nie rozumie mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 5 (bdb): doskonale rozumie mechanizmy współczesnego życia gosp.
Ad 6.
- na ocene 2 (ndst): nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
- na ocenę 3 (dst): potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów w stopniu podstawowym
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z wykorzystaniem nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
- na ocenę 5 (bdb): doskonale potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
Ad 7.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawisk życia gosp.
- na ocenę 3 (dst): potrafi interpretować zjawiska życia gosp. w stopniu podstawowym
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z interpretacją zjawisk życia gosp.
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie potrafi interpretować zjawiska życia gosp.
Egzamin pisemny testowy (obecność nieobowiązkowa).
Literatura
PODSTAWOWA
- Milewski E., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, 2005
- D. Begg, G. Vernasca, S. Fischer, R. Dornbusch, Mikroekonomia / Makroekonomia, Warszawa 2014
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2011
UZUPEŁNIAJĄCA
- Czarny B., Co to jest ekonomia? i inne studia przypadku do nauczania ekonomii, Warszawa 2010
- Beksiak J., Ekonomia, Warszawa 2001
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia / Makroekonomia, Warszawa 2012
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t.1, Warszawa 2004
- Frank R.H., Mikroekonomia jakiej jeszcze nie było, Gdańsk 2007
- Owsiak S., Finanse, Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: