Historia filozofii WS-PO-EU-FIL
1. Filozofia i główne jej zagadnienia
2. Rozwój problematyki filozoficznej w różnych okresach historycznych
3. Filozofia Platona
4. Filozofia Arystotelesa
5. Św. Augustyn o państwie Bożym
6. Św. Tomasz z Akwinu o rzeczywistości i społeczeństwie
7.Hobbes o umowie społecznej
8. Rousseau o umowie społecznej
9. Kant o państwie i prawie
10. Hegel o fenomenologii Ducha społeczeństwie i państwie
11. Marks o zmianie społecznej
12. Habermas o społeczeństwie komunikacyjnym i systemie
13. Foucault o władzy dominacji
14. Simon o dobru wspólnym
15. Podsumowanie wiadomości
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne
Rozumie pluralizm stanowisk filozoficznych, jego przyczyny i konsekwencje
Umiejętności:
Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad problemami filozoficznymi
poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne
Jest krytyczny wobec różnych poglądów dotyczących świata i człowieka, oraz jest ostrożny w wypowiadaniu jednoznacznych i ostatecznych twierdzeń
Zachowuje otwartość na różne argumenty filozoficzne
Ma świadomość, że bogactwo rzeczywistości w której żyjemy nie pozwala na zamknięcie jej w jednoznacznych i ostatecznych odpowiedziach
Punkty ECTS:
Udział w wykładzie - 30 godz.
Przygotowanie do zajęć - 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 25 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Suma godzin - 90 (90 :30(25) = 4 pkt ECTS)
Punkty ECTS - 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie
ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów
Ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z poruszanymi problemami
ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.
Umiejętności:
ocena niedostateczna (2) -student nie umie wyjaśnić podstawowych problemów poruszonych na wykładzie
ocena dostateczna (3) - student potrafi bez głębszego zrozumienia posługiwać się kluczowymi terminami związanymi z problemami poruszanymi na wykładzie
ocena dobra (4) - student precyzyjnie przedstawia problematykę wykładu, sprawnie porównuje rożne stanowiska filozoficzne
ocena bardzo dobra (5) - student dokonuje szczegółowych i samodzielnych analiz poszczególnych stanowisk filozoficznych omówionych na wykładzie
Kompetencje społeczne:
oceniana jest chęć do pracy w zespole, umiejętność dyskusji, krytycznego patrzenia na problemy.
Metody oceniania:
egzamin zaliczający
Literatura
1. D. Boucher, P. Kelly, Myśliciele polityczni od Sokratesa do współczesności, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
2. L. Strauss, J. Cropsey, Historia filozofii politycznej, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Fronda PL, Warszawa 2010.
3. A. B. 3. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin: TN KUL 1995.
4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków: WAM 2003.
5. Wprowadzenie do filozofii, M.A. Krąpiec, S. Kamiński i inni, Lublin: RW KUL 1992.
6. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin: TN KUL 1989.
7. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Warszawa 1983.
8. J.Węgrzecki, Wpływ, autorytet, dominacja. Teorie władzy i ich struktura, Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: