Etyka polityczna WS-PO-ETP
Zasadniczym celem zajęć jest uzupełnienie, egzemplifikacja i aplikacja wiedzy nabytej w trakcie wykładów z etyki (na pierwszym stopniu studiów) do wybranych obszarów życia politycznego.
Ten zasadniczy cel realizowany jest na wykładzie w trzech głównych częściach/krokach.
Po pierwsze, na pierwszych kilku spotkaniach wykład systematyzuje wiedzę studentów na temat specyfiki etyki jako nauki, która posiada własny przedmiot badań, metodologię, ujęcia teoretyczne.
W drugiej część, wykład poświęcony jest przypomnieniu/prezentacji etyki politycznej, jako części etyk społecznej, która swą naukową refleksją obejmuje szeroko rozumiany obszar polityki, a więc politycznych zachowań, instytucji oraz idei.
Trzecia, najbardziej obszerna część wykładu poświęcona jest etycznej analizie wybranych zagadnień wewnętrznego oraz międzynarodowego życia politycznego, w których ujawniają się liczne pytania i dylematy o charakterze moralnym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Związane z wykładem, przewidziane efekty to
- wiedza na temat etyki politycznej jako nauki przydatnej na gruncie nauk politycznych
- kompetencja w zakresie adekwatnego zastosowania analizy etycznej wobec konkretnych zagadnień politycznych
Kryteria oceniania
Oceny z wykładu wystawiane są na podstawie egzaminu ustnego obejmującego znajomość wiedzy przywołanej na wykładzie.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest napisanie w terminie pracy semestralnej.
Kryteria ocen:
Ad. „- wiedza na temat etyki politycznej jako nauki przydatnej na gruncie nauk politycznych”
Ocena dostateczna – Studentka/student wie czym jest etyka jako nauka, zna jej przedmiot, metody, specyfikę, relację wobec moralności
Ocena dobra - Studentka/student wie czym jest etyka jako nauka, zna jej przedmiot, metody, specyfikę, relację wobec moralności. Rozumie specyfikę etyki politycznej potrafi wskazać główne nurty europejskiej etyki politycznej.
Ocena bardzo dobra - Studentka/student wie czym jest etyka jako nauka, zna jej przedmiot, metody, specyfikę, relację wobec moralności. Rozumie specyfikę etyki politycznej potrafi wskazać główne nurty europejskiej etyki politycznej. Umie przedstawić koncepcję etyki politycznej jako etyki cnót i instytucji
Ad. - kompetencja w zakresie adekwatnego zastosowania analizy etycznej wobec konkretnych zagadnień politycznych
Ocena dostateczna – Studentka/student potrafi wskazać wybrane przez siebie dylematy etyczne w polityce i zaproponować sposób ich rozwiązania.
Ocena dobra – Studentka/student potrafi wskazać wybrane dylematy etyczne w polityce i życiu społecznym prezentowane na wykładzie i zaproponować sposób ich rozwiązania
Ocena bardzo dobra – Studentka/student potrafi wskazać wybrane dylematy etyczne w polityce i życiu społecznych prezentowane na wykładzie i zaproponować sposób ich rozwiązania oraz ocenić go i uzasadnić.
Literatura
S. Sowiński (red.), Etyka życia publicznego, Warszawa 2012
B. Sutor, Etyka polityczna, Warszawa 1994
Dietl W., K. Hirshmann, R. Tophoven, Terroryzm, PWN, Warszawa 2009.
Dylus A., A. Rudowski, M. Zaborski (red.), Korupcja. Oblicza, uwarunkowania, przeciwdziałanie, Ossolineum, Wrocław 2006.
Dylus A., Polityka w perspektywie etycznej i religijnej, Warszawa 2016
Höffe O., Etyka państwa i prawa, tł. Cz. Porębski, Znak, Kraków 1992.
Mazurkiewicz P., Przemoc w polityce, Wrocław 2006
Mazurkiewicz P., Europa jako Kinderniespodzianka, Kraków 2017
Weber M., Polityka jako zawód i powołanie, tł. A. Kopacki, B. Debel, Znak, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: