Wstęp do dyplomacji WS-PO-BW-WdD
Przybliżenie studentom podstawowej wiedzy o normach rządzących wykonywaniem zawodu dyplomaty, strukturach dyplomatycznych i regulacjach dotyczących funkcjonowania dyplomatów oraz misji dyplomatycznych RP, w tym wiedzy nt:
- doboru, wykształcenia i przygotowania zawodowego kadr służby zagranicznej RP oraz organizacji służby zagranicznej;
- przywilejów i immunitetów dyplomatycznych;
- udzielania pomocy i ochrony obywatelom swojego kraju na terenie państwa przyjmującego;
- wspierania działalności ekonomicznej firm i osób fizycznych, obywateli państwa wysyłającego;
- realizacji zadań specjalnych.
Przekazanie wiedzy o podstawowych prawach i obowiązkach dyplomatów oraz nieustannych zmianach warunków ich działania w czasach bezprecedensowej dynamiki rozwoju coraz bardziej złożonych stosunków międzypaństwowych, samorządowych i międzyludzkich.
Dla ugruntowania wiedzy studentów i praktycznego zapoznania ich z problematyką konwersatorium każdy z uczestników zajęć przygotuje merytoryczną prezentację na jeden z poniżej podanych tematów:
1) Dyplomata (cechy dyplomaty).
2) Misja dyplomatyczna (ambasada, konsulat, przedstawicielstwo, itp).
3) Organy zewnętrzne i wewnętrzne RP w stosunkach dyplomatycznych.
4) Funkcje dyplomatyczne.
5) Ochrona konsularna.
6) Przywileje i immunitety.
7) Dyplomacja organizacji międzynarodowych.
8) Suwerenność dyplomatyczna we współczesnym świecie.
9) Organizacja polskiej służby zagranicznej.
10) Polskie przedstawicielstwa w krajach sąsiednich..
11) Protokół dyplomatyczny.
12) Placówka dyplomatyczna, jako element promocji ekonomicznej.
13) Zadania specjalne służby zagranicznej.
14) Attaszaty wojskowe w ambasadach RP.
15) Reforma polskiej służby zagranicznej.
16. Konsul honorowy urząd i funkcja.
17. Polskie przedstawicielstwo przy UE.
18. Polskie przedstawicielstwo przy NATO.
19. Wiedeń stolicą polskich trzech ambasad.
20. Polska obecność dyplomatyczna w Afryce.
21. Polska krajem arktycznym?
22. Specyfika działań dyplomacji II RP - Akcja "Łom".
23. Polsko-białoruskie stosunki dyplomatyczne.
Przedmiotem oceny będzie zarówno prezentowane przez referentów merytoryczne wystąpienie, jak i ich indywidualna refleksja nt. możliwych zmian, przekształceń lub reform dot. poruszanej tematyki.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia odbywają się w formie konwersatorium. Dyskusja koncentruje się w szczególności na głównych zagadnieniach podanych w programie zajęć. Oprócz znajomości prezentowanych treści, w celu lepszego zrozumienia i opanowania materiału, niezbędna jest również samodzielna praca studentów z podanymi w wykazie lekturami oraz regularny i aktywny udział w zajęciach.
Efekty wiedzy:
- Metoda dydaktyczna: wykłady informacyjny; zajęcia konwersatoryjne; prezentacja; indywidualna lektura tekstów
- Weryfikacja: ocena za prezentację; ocena za udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
- Metoda dydaktyczna: zajęcia konwersatoryjne; indywidualna lektura tekstów; prezentacja
- Weryfikacja: ocena za prezentację; ocena za udział w zajęciach
Efekty kompetencji:
- Metoda dydaktyczna: zajęcia konwersatoryjne; prezentacja
- Weryfikacja: ocena za prezentację, ocena za udział w dyskusjach
Opis metod dydaktycznych:
- Wykłady informacyjne: słowna prezentacja treści z najważniejszych zagadnień problematyki dyplomatycznej
- Zajęcia konwersatoryjne: jako uzupełnienie i rozwinięcie metody wykładów informacyjnych w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami
- Prezentacja: poprzez uczestnictwo w prezentacjach, studenci będą doskonalić swoje umiejętności w zakresie gromadzenia i porządkowania informacji, przekazywania wiedzy innym.
- Indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca
4-3 p ECTS:
1 punkt (30 godz.) za uczestnictwo w konwersatorium,
1 punkt (30 godz.) za przygot zapoznanie się z literaturą
1 (2) punkty (30 godz.) za przygotowanie prezentacji.
Kryteria oceniania
Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
- Prezentacja: każdy student przygotuje 15-20 minutową prezentację na podstawie jednego z kluczowych tematów określonych dla każdego spotkania. Prezentacja będzie oceniana według trzech kryteriów: kompletność, jakość merytoryczna i sposób prowadzenia.
Za każdy z tych trzech aspektów studenci mogą otrzymać ocenę w skali od 2 do 5. Wyniki te zostaną uśrednione i zaokrąglone do 0,5 (z wyjątkiem ocen poniżej 3 – w tym przypadku ocena będzie zaokrąglona w dół do 2). Ocena za prezentację w połączeniu z oceną aktywności w trakcie konwersatorium stanowi podstawę do wystawienia oceny końcowej.
Studenci będą mieli możliwość skorzystania z projektora, co jest bardzo zalecane. Prezentacje należy wysłać mailem do osoby prowadzącej zajęcia nie później niż do godz. 18.00 w dniu poprzedzającym zajęcia. Prezentacja jest obowiązkowa. Nieobecność w dniu kiedy student ma zaplanowaną prezentację, będzie traktowana jako nadliczbowa nieobecność nieusprawiedliwiona.
Literatura
Baza źródłowa:
Konwencja Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych (1961)
Konwencja Wiedeńska o stosunkach konsularnych (1963)
Ustawa o służbie zagranicznej (2002)
Ustawa Prawo Konsularne (2015)
Literatura podstawowa:
1. Dyplomacja gospodarcza: rola i znaczenie w polityce zagranicznej państwa / Edward Molendowski, Wojciech Polan. Kraków : Wolters Kluwer Polska, 2007, s. 288.
2. Dyplomacja polska w XX wieku, Bogdan Grzeloński. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, 2006, s. 385.
3. Historia dyplomacji Polskiej: X - XX w., (red.)Gerard Labuda, Waldemar Michowicz, Warszawa 2002, Ministerstwo Spraw Zagranicznych,Instytut Studiów Politycznych PAN, Wyd25. Sejmowe, 2002 , s. 757.
4. Miękka siła i dyplomacja publiczna. Beata Ociepka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013, s. 232.
5. Najkrótsza historia dyplomacji / Ryszard Frelek. Warszawa : Krajowa Agencja Wydawnicza, 2000, s. 404.
6. Nowe oblicza dyplomacji / red. nauk. Beata Surmacz. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013, s. 370.
7. Od wymiany kulturalnej do nowej inteligentnej siły. Promocja Polski przez kulturę. Raport. Redakcja Paweł Potoroczyn, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
8. Sztuka dyplomacji i negocjacji w świecie wielokulturowym, Krzysztof Karsznicki, Warszawa : Difin, 2013, s. 205.
Literatura uzupełniająca:
1. Dlaczego politycy kłamią : cała prawda o kłamstwie w polityce międzynarodowej / John J. Mearsheimer ; tłumaczenie Grzegorz Łuczkiewicz. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012, s. 189.
2. Dyplomacja / Henry Kissinger; [tłumaczenie Stanisław Głąbiński, Grzegorz Woźniak, Iwona Zych]. Warszawa : Philip Wilson, cop. 2003, s. 983.
3. Miłosz Stefan, Dyplomacja Współczesna i Protokół Dyplomatyczny, teoria i praktyka, Warszawa 2011, Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, s. 193.
4. Nowak Jerzy M., Dyplomata - na salonach i w politycznej kuchni, Warszawa 2014, Bellona, s. 413.
5. Konecki Tadeusz, Labirynt dezinformacji w drugiej wojnie światowej, Warszawa 2007, Książka i Wiedza, s. 402.
6.Orłowski Tomasz, Protokół Dyplomatyczny, Warszawa 2005 (i późniejsze wydania), Akademia Dyplomatyczna MSZ, s. 355.
7. Pietkiewicz Edward, Protokół Dyplomatyczny, Warszawa 1998, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, s. 329.
8. Polskie prawo konsularne w okresie zmian, (red.) Burka Wojciech, Czubik Paweł, Warszawa 2015, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, s. 215.
9. Sadecki Jerzy, Ambasador, Warszawa 2013, Agora, s. 258.
10. Rozważania o dyplomacji. Adam Czartoryski. Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2011, s. 629.
11. Służba konsularna drugiej Rzeczypospolitej, organizacja, kadry i działalność, Toruń 2006 , Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 916
12. Wywiad a dyplomacja II Rzeczypospolitej / Andrzej Pepłoński. Toruń 2005: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2005, s. 448.
Każdy student do końca października 2019 zobowiązany jest zapoznać się z trzema dokumentami bazy źródłowej oraz do końca listopada 2017 z jedną książką ze zbioru literatura podstawowa i z jedna książką ze zbioru literatura uzupełniająca (łącznie dwie pozycje).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: