Współczesne konflikty społeczne WS-PO-BW-WKS
Trwające 30 godzin zajęcia podzielone są na dwie części.
Część pierwsza trwa ok. 15 godzin ma charakter konwersatoryjny i poświęcona jest nabywaniu podstawowej wiedzy na temat konfliktów społecznych. W jej trakcie studenci czytają oraz omawiają na zajęciach teksty na temat definicji konfliktu społecznego, źródeł i przyczyn jego powstawania, przykładów konfliktów społecznych we współczesnym społeczeństwie oraz sposobów zarządzania konfliktami. Oddzielne zajęcia poświęcone są kwestii negocjacji.
Część druga zajęć, ok. 15 godzin ma charakter warsztatowy. W jej trakcie studenci podzieleni wcześniej na 4-5 osobowe grupy prezentują analizy wybranych ( z listy zaproponowanej przez prowadzącego) konfliktów społecznych w Polsce po roku 2000. W swej analizie studenci - obok genezy i przedmiotu konfliktów - prezentują także ich przebieg, dynamikę, oraz możliwe sposoby zarządzania konfliktami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań
- znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi
- umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków.
Kryteria oceniania
W pierwszej części semestru zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Na początku zajęć jest 5-cio minutowa kartkówka ze znajomości, zadanego do czytania, tekstu. Potem następuje omówienie tekstu.
W drugiej części semestru zajęcia mają charakter warsztatowy. W ich trakcie studenci prezentują przygotowaną w grupach analizę wybranych konfliktów społecznych.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
a.obecność na zajęciach (co najmniej wszystkie minus 2)
b.zaliczenie kartkówek i testu końcowego w części konwersatoryjnej (test ma charakter pytań otwartych i odpowiedzi opisowych).
c.wystąpienie w grupie zadaniowej
Ocena jest pochodną:
a. oceny wystąpienia grupy – proponuje prowadzący (50%)
b. wyniku testu końcowego ze znajomości tekstów (50%)
Osoby które zdają w 1. terminie wszystkie kartkówki mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dobrą . Osoby które zdają w terminie wszystkie kartkówki (-1) mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną.
Aby ocena była pozytywna, obie składowe oceny muszą być pozytywne.
Literatura
E.W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005 s. 242 - 263
A. Dylus, S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018
A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1995
W. Ury, Odchodzenie od Nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009
R. Dahrendorf, Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993
R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 454 - 477
L. A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu , w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 478-481
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: