Bezpieczeństwo społeczne WS-PO-BW-BSw
1. Bezpieczeństwo społeczne jako jeden z elementów bezpieczeństwa państwa. Podmioty realizujące zadania strategiczne.
2. Typologie i charakterystyka współczesnych zagrożeń społecznych.
3. Zmiany demograficzne i społeczne w Polsce i Europie. Przemiany płodności i rodziny: mierniki płodności, zmiana liczby urodzeń, zmiany w procesach formowania się i rozpadu rodziny.
4. Zachorowalność i umieralność: mierniki, czynniki wpływające na poziom umieralności, analiza umieralności, przeciętne dalsze trwanie życia, kryzys zdrowia.
5. Starzenie się społeczeństwa: zmiana struktury wieku ludności, wskaźnik obciążenia osobami starszymi, wskaźnik obciążenia demograficznego, prognozy demograficzne, konsekwencje społeczno-ekonomiczne procesu starzenia się i jego zróżnicowanie regionalne.
6. Współczesne migracje Polaków: typy migracji, źródła danych o migracjach zagranicznych, kierunki migracji, cechy migrantów, sieci migracyjne, czynniki wypychające i czynniki przyciągające, wpływ migracji na rynek pracy i gospodarkę.
7. Migracje kobiet i handel ludźmi.
8. Problemy społeczne w sferze pracy.
9. Kwestia ubóstwa i nierówności społeczno-ekonomicznych.
10. Kapitał ludzki i społeczny w tworzeniu bezpieczeństwa społecznego.
11. Unia Europejska wobec problemu bezpieczeństwa społecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student/ka wskazuje, opisuje i wyjaśnia wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego jako jednego z czynników bezpieczeństwa narodowego.
EK 2 - student/ka identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania.
EK 3 - student/ka wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań.
Umiejętności:
EK 4 - student/ka posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym.
EK 5 - student/ka obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa.
EK 6 - student/ ka analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
Kompetencje:
EK 7 - student/ka współpracuje i pełni różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w działaniu.
EK 8 - student/ka samodzielnie organizuje zadania powierzone, odpowiednio określa priorytety i skutecznie je realizuje.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
lektura literatury obowiązkowej: 15 godz.
konsultacje: 10 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
przygotowanie prezentacji/referatu: 10 godz.
zadania e-learningowe: 15 godz.
suma godzin: 150 [150/25=6]
liczba ECTS: 6
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
EK 1 - student/ka wskazuje, opisuje i wyjaśnia wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego jako jednego z czynników bezpieczeństwa narodowego.
- na ocenę 2 (ndst): nie umie wskazać, opisać żadnych koncepcji teoretycznych dotyczących bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 3 (dst): poprawnie wskazuje, opisuje tylko elementy poznanych koncepcji teoretycznych dotyczących bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 4 (db): poprawnie wskazuje, opisuje i wyjaśnia poznane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie wskazuje, opisuje i wyjaśnia poznane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego, jak również potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 2 - student/ka identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi w najprostszy sposób zidentyfikować i objaśnić charakteru współczesnych zagrożeń społecznych.
- na ocenę 3 (dst): poprawnie identyfikuje współczesne zagrożenia społeczne, bez umiejętności interpretacji ich uwarunkowań oraz sposobów przeciwdziałania.
- na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania. Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 3 - student/ka wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań.
- na ocenę 2 (ndst): nie umie wskazać podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo społeczne.
- na ocenę 3 (dst): poprawnie wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne, bez umiejętności charakterystyki obszaru i strategii ich działań.
- na ocenę 4 (db): poprawnie wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań, jak również potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 4 - student/ka posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi posługiwać się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskiwać stosownych danych.
- na ocenę 3 (dst): potrafi posługiwać się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa, bez umiejętności pozyskiwania danych i analizowania zjawisk.
- na ocenę 4 (db): posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym.
- na ocenę 5 (bdb) posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym. Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 5 - student/ka obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa.
- na ocenę 2 (ndst): nie wykazuje zainteresowania problematyką bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 3 (dst): obserwuje aktualne zjawiska społeczne, ale nie potrafi ich potrafi ich zinterpretować.
- na ocenę 4 (db): obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa.
- na ocenę 5 (bdb): obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa. Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 6 - student/ ka analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 2 (ndst): nie interesuje się bieżącą polityką na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 3 (dst): śledzi bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego, ale nie potrafi jej analizować czy ocenić.
- na ocenę 4 (db): analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 5 (bdb): analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 7 - student/ka współpracuje i pełni różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w działaniu.
- na ocenę 2 (ndst): rzadko uczestniczy w zajęciach i nie współpracuje.
- na ocenę 3 (dst): w ograniczonym stopniu włącza się w pracę w grupie zajęciowej.
- na ocenę 4 (db): prawidłowo współpracuje w grupie zajęciowej.
- na ocenę 5 (bdb): współpracuje i pełni różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w działaniu.
EK 8 - student/ka samodzielnie organizuje zadania powierzone, odpowiednio określa priorytety i skutecznie je realizuje.
- na ocenę 2 (ndst): nie wykonuje zadań w trakcie trwania kursu.
- na ocenę 3 (dst): ma trudności z określeniem priorytetów, ale przy wsparciu nauczyciela wykonuje powierzone zadania.
- na ocenę 4 (db): prawidłowo określa priorytety i wykonuje powierzone zadania.
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie organizuje zadania powierzone, odpowiednio określa priorytety i skutecznie je realizuje.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się:
1) ocena opanowania materiału nauczania oraz pracy własnej studenta – ćwiczenia;
b) ocena opanowania materiału nauczania oraz pracy własnej studenta – wykład.
Ocena podsumowującą jest wynikiem zdobytych przez studenta punktów za poszczególne oceny formujące z ćwiczeń oraz z egzaminu pisemnego w formie testu.
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
Balicki J., Starzenie się polskiego społeczeństwa. Stan, przyczyny i perspektywy (w zasobach moodle).
Grycuk A. Najważniejsze tendencje na rynkach pracy w krajach rozwiniętych (w zasobach moodle).
GUS, Zasięg ubóstwa ekonomicznego w Polsce w 2018 (w zasobach moodle).
GUS, Informacja o rozmiarach i kierunkach emigracji z Polski w latach 2004–2017 (w zasobach
GUS, Sytuacja demograficzna Polski do 2018 (w zasobach moodle).
GUS, Zdrowie i zachowanie zdrowotne mieszkańców Polski w świetle Europejskiego Ankietowego Badania Zdrowia (EHIS) 2014 r.(w zasobach moodle)
Komunikat Komisji Europa 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, 2010 (w zasobach moodle).
Leszczyński M., Bezpieczeństwo społeczne Polaków wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2011, fragmenty (w zasobach moodle).
Pawlus M., Wyzwania demograficzne Europy XXI wieku (w zasobach moodle) oraz aktualizacja danych na stronach Eurostat.
Pawlus M., Feminizacja migracji (w zasobach moodle).
Skarbacz A., Sulowski S., Bezpieczeństwo społeczne. Pojęcia, uwarunkowania, wyzwania, Warszawa 2012, fragmenty (w zasobach moodle).
Supińska J., Dylematy polityki społecznej, Warszawa 2014, fragmenty (w zasobach moodle).
Szatur-Jaworska B., Bezpieczeństwo społeczne i pojęcia pokrewne w: W kręgu pojęć i zagadnień współczesnej polityki społecznej, pod red. B. Rysz-Kowalczyk, B. Szatur-Jaworska, Warszawa 2016, s. 87-96.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa 2013, fragmenty (w zasobach moodle).
Bertelsmann Stiftung, Social Justice in the EU - Index Report 2017, fragmenty (w zasobach moodle)
CBOS Ocena stanu bezpieczeństwa państwa, XI 2014 (w zasobach moodle).
European Commission, The 2018 Ageing Report, fragmenty (w zasobach moodle)
IPF, Report on the Evolution of the Family in EUROPE 2018 (w zasobach moodle).
Komunikat Komisji Europejski program w zakresie migracji, Bruksela, 13.05.2015 r.(w zasobach moodle)
MSWiA, Krajowy Plan Działań przeciwko Handlowi Ludźmi na lata 2016-2018
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - PZH, Raport Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania, Warszawa 2018, fragmenty (w zasobach moodle)
Raport Work Service Migracje zarobkowe Polaków 2018 (w zasobach moodle).
Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej 2014, fragmenty (w zasobach moodle)
UN, World Fertility Report 2009, fragmenty (w zasobach moodle)
UN, World Population Prospects The 2019 Revision, fragmenty (w zasobach moodle)
Wojtaszczyk K.A., Materska-Sosnowska A. (red.), Bezpieczeństwo państwa, Warszawa 2009, fragmenty.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: