Historia powszechna XIX w. WS-NH-HI-HPXIXW.
Treści merytoryczne:
Rewolucja Francuska - przebieg, cele, przyczyny zwycięstwa i upadku,
Znaczenie wojen napoleońskich - przyczyny zwycięstw i upadku Napoleona
Znaczenie postępu nauk i zdobyczy cywilizacyjnych XIX wieku,
mocarstwa europejskie i ich miejsce w systemie politycznym Europy,
dynastie, władcy i politycy mocarstw dziewiętnastowiecznej Europy - monarchowie dynastii Hohenzollernów i Habsburgów:
- Aleksander I i nieudane próby reform w Rosji,
- system Mikołajowski
- Bismarck i jego polityka,
- zawiedzione nadzieje:Aleksander II, Napoleon III,
- cesarstwo Franciszka Józefa,
epoka wiktoriańska w Wielkiej Brytanii,
rewolucja 1905 roku w Rosji,
Przemiany w zjednoczonych Niemczech w II połowie XIX wieku
Wilhelm II i jego polityka
Mikołaj II - polityka straconych szans
Kocioł bałkański
przyczyny wybuchu I wojny światowej
Metody oceny:
przygotowanie krótkiego tekstu (około 10 stron)na temat związany z historią XIX wieku,
ustny lub pisemny egzamin
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HI1_WO5
student posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o faktografii historii powszechnej XIX w., ze szczególnym uwzględnieniem historii wojskowości i Kościoła
HI1_W6 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych podłożem narodowym, religijnym, kulturowym
HI1_08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii XIX wieku
Ponadto student:
1. zna politykę zagraniczną i wewnętrzną głównych mocarstw,
2. zna przyczyn konfliktów, załamania porządku wiedeńskiego i równowagi europejskiej
3. zna dzieje polityczne, społeczne, wojskowe, religijne z zakresu historii XIX wieku
obecność wykładzie 60 godz.
przygotowanie do egzaminu 30 godz.
razem 90 godz.
liczba ECTS 90 godz./30 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
na ocenę 5 - student posiada pogłębiona wiedzę o faktografię historii XIX w.
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student wyjaśnia przyczyny przemian społecznych i gospodarczych w XIX w.
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student opisuje politykę wewnętrzną i zagraniczną głównych mocarstw XIX w.
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student wyjaśnia przyczyny konfliktów, załamania porządku wiedeńskiego i równowagi europejskiej
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat możliwości interpretacji faktów
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
Literatura
Andrzej Chwalba, Historia powszechna. wiek XIX, PWN, Warszawa 2008
Mieczysław Żywczyński, Historia powszechna 1789-1870 (każde wydanie)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: