Historia nowożytna powszechna- ćwiczenia WS-NH-HI-HNPć
Treści merytoryczne:Źródła z zakresu historii nowożytnej – polityka, kultura, podróże, świat Orientu.
Metody oceny:Studenci pracują na tekstach źródłowych w czasie zajęć. W ramach przygotowania domowego ma przygotować wiadomości z zakresu omawianego tematu na podstawie wskazanych lektur. Student jest oceniany na podstawie aktywności na zajęciach (ocenianie ciągłe). W przypadku niewystarczającej aktywności student otrzymuje ocenę niedostateczną. W takim przypadku studentowi przysługuje poprawka w postaci kolokwium. Termin kolokwium jest ustalany na 2 tygodnie przed zakończeniem zajęć (nie jest to egzamin – ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawową terminologię następujących dyscyplin: historia, historia sztuki, antropologia kultury, archeologia, filozofia. Zna podstawową terminologię z zakresu: archiwistyka, bibliotekoznawstwo, historia religii i teologii, historia Kościoła, historia wojskowości, a także – zależnie od specjalności – muzykologia, patrologia grecka i łacińska. Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze czasopisma naukowe, repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych. Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii historii. Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Mazowsza i Prus. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Zależnie od specjalności posiada podstawową wiedzę z zakresu historii cywilizacji orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. ECTS: 3
1. Obecność na zajęciach = 1 pkt,
2. Przygotowanie do zajęć (lektury) = 1 pkt,
3. Aktywny udział w zajęciach = 1 pkt,
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: obecność i aktywny udział na zajęciach. Zgodnie z Regulaminem studiów, według stopnia zaangażowania się studenta na
zajęciach, ocenianego na bieżąco po każdych zajęciach, do zaliczenia ćwiczeń wymagany jest aktywny udział w
przynajmniej 60% zajęć, tj. 9 spotkaniach. Student otrzymuje odpowiednio według pozytywnie zweryfikowanego udziału w
poszczególnych zajęciach/spotkaniach:
9 spotkań - dst,
10 spotkań - dst+,
11-12 spotkań - db,
13 spotkań - db+,
14-15 spotkań - bdb
Literatura
Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 1995,
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1994,
Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001,
Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: