Historia medycyny WS-NH-HI-HMed
Zakres tematów:
1. Zagadnienia wprowadzające w historię medycyny. "...wiedzieć więcej na coraz węższy temat."
2. Metodologia historii medycyny. Dzieje historii medycyny. Dyskusja nad rolą i miejscem historii medycyny wśród innych nauk historycznych.
3. Paleodemografia i jej znaczenia w poznaniu warunków życia człowieka w starożytnych cywilizacjach. Czy i w jakim zakresie odkrycie Troi przyczyniło się do rozwoju paleodemografii? Rudolf Ludwig Karl Virchow i jego wkład w rozwój paleodemografii.
4. Koncepcje choroby na przestrzeni wieków. Ewolucja definicji choroby od starożytności do XXI wieku. Czy w starożytności choroby były takie same jak dzisiaj i czy na podstawie przekazów historycznych dzisiejszy lekarz ma prawo postawić diagnozę?
5. Profilaktyka i promocja zdrowia na przestrzeni dziejów."Bezczynność osłabia ciało, wysiłek je wzmacnia" napisał Celsus. "Higieniczny" i "zdrowy" tryb życia oraz Witruwiusz i jego wizja "zdrowego" miasta. Architektura w służbie zdrowia.
6. Czy w dziele Tukidydesa i innych historyków greckich i rzymskich znajdziemy termin "epidemia"? Jakie miał znaczenie w starożytności, a jakie dzisiaj? Największe epidemie od starożytności do współczesności.
7. Czy choroby i epidemie przyczyniły się do upadku wielkich imperiów? Czy epidemie decydowały o losach wielkich bitew świata?
8. "Wielcy ojcowie medycyny". Od Hipokratesa i Galena do "ojców" sukcesów medycyny współczesnej.
9. Kiedy lekarz, to lekarz, kiedy chirurg, to chirurg. Zjednoczenie medycyny wewnętrznej i chirurgii. Kształtowanie się zawodu lekarza i specjalizacji w tym zawodzie.
10. Jakie rośliny były czczone w starożytności? "Magiczne" i zdrowotne znaczenia roślin. Dioskurides, Celsus, Galen. Narodziny leku. Czy współczesna farmakologia korzysta z wiedzy starożytnych?
11. Szkoły medyczne i ich wkład w powstanie uniwersytetów na przykładzie szkoły w Salerno.
12. Asklepiejony. Od jatreionu do szpitala.
13. "Kraków kolebką medycyny w Polsce". Historia medycyny w Polsce.
14. Przysięga Hipokratesa początkiem ekskluzywizmu świata lekarskiego? Jej znaczenie moralne i prawne. Czym dla współczesnego lekarza jest przysięga Hipokratesa i czy ma coś wspólnego ze współczesnym przyrzeczeniem lekarskim? Kodeks Etyki Lekarskiej.
15. Dyskusja. Podsumowanie zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
1.Wiedza
EW01
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu historii medycyny w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej
EW07
Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii medycyny z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych.
EW08
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii medycyny.
2. Umiejętności
EU01
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy.
EU05
Posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
3.Kompetencje
EK01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Kryteria oceniania
Metody stosowane podczas zajęć:
-metoda ćwiczeniowa-praktyczna: ćwiczebna i studium przypadku
(zajęcia będą prowadzone w formie dyskusji nad podaną tematyką zajęć w oparciu o źródła i opracowania, po wygłoszeniu referatu przez wyznaczonych na pierwszych i drugich zajęciach studentów)
Weryfikacja:
-ocenianie ciągłe (aktywność studenta na zajęciach) oraz ocena referatów przygotowanych przez studentów.
Literatura
Literatura podstawowa:
Brzeziński T., "Historia medycyny", Warszawa 2004.
Finkel I.L., Zarys historii medycyny starozytnej Mezopotamii, IH UAM, Poznań 1997.
Grmek M.,Historia chorób u zarania cywilizacji zachodniej", tłum. A., B., Matusiak, Warszawa 2002.
Thorwald J., "Dawna medycyna, jej tajemnice i potęga", Wrocław 1990.
Literatura uzupełniająca:
Arystoteles, "Zagadnienia przyrodnicze" w: "Dzieła wszystkie" t.IV, tłum. L. Regner (wszystkie wydania)
Galenus, "De methodo medendi", w: "Claudi Galeni Opera Omnia" (wszystkie wydania)
Hippokrates Aforyzmy i rokowania", tłum. H. Łuczkiewicz (różne wydania)
Pliniusz, "Historia naturalna", tłum. J. T. Zawadzcy(wszystkie wydania)
Procopios of Ceazarea, "History of the Wars", przekład polski z angielskiego tłumaczenia: B. Godzińska w: Evans J.A., "Justynian i imperium bizantyjskie", Warszawa 2008, s. 32-35.
Tukidydes, "Wojna peloponeska"Ks.II (48-54) tłum. K. Kumaniecki (wszystkie wydania)
Witruwiusz, "O architekturze ksiąg dziesięć", tłum. K. Kumaniecki, Warszawa 1999, s.23-44.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: