Historia Kościoła w czasach nowożytnych WS-NH-HI-HKNW
Treści merytoryczne: Celem zasadniczym wykładu będzie przedstawienie przyczyn rozbicia jedności Kościoła zachodniego, wystąpienia Marcina Lutra, Jana Kalwina, Ulrycha Zwinglego i innych pomniejszych reformatorów. Zostanie przedstawiona ich nauka, która doprowadziła do odrzucenia ortodoksji katolickiej. W wykładach zostaną uwzględnione konsekwencje wystąpień reformatorów, w wyniku których toczyły się wojny hugenockie we Francji, potyczki w Niderlandach, zamieszania w Anglii, a przede wszystkim długa i krwawa wojna 30-letnia, zakończona pokojem westfalskim w 1648 r. Wykłady obejmą również problematykę protestantyzmu w Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
Druga część wykładów zostanie poświecona reformie katolickiej opartej o dekrety Soboru Trydenckiego, zarówno de fide, jak i de reformatione. Zostaną przedstawione losy Tridentinum, postacie wielkich papieży i świętych. W dalszej kolejności będzie omówione znaczenie odnowionego monastycyzmu, z jezuitami na czele. W wykładach znajdzie się również problematyka odnowy życia kościelnego w Polsce.
Metody oceny: Egzamin ustny
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
Student potrafi zdefiniować naukę historii Koscioła w czasach nowożytnych.
Student ma wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki historii Kościoła w czasach nowożytnych w systemie nauk historycznych.
Umiejętności:
Student zna kluczowe wydarzenia historyczne związane z historią Koscioła w czasach nowożytnych.
Kompetencje:
Student potrafi w sposób chronologiczny przedstawić wydarzenia historyczne zwiazane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych.
Student potrafi interpretować fakty historyczne.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 15 godz.
Lektura: 10 godz.
Przygotowanie prezentacji: 10 godz.
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 50 [50/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza EK 1, 2.
Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii historycznej, nie potrafi zdefiniować nauki historii Kościoła w czasach nowożytnych ani określić jej miejsca wśród innych nauk historycznych;
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię historyczną, w ograniczonym stopniu definiuje naukę historii Kościoła w czasach nowożytnych, posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat znaczenia i miejsca ten nauki wśród innych nauk historycznych;
Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię historyczną, poprawnie definiuje neukę historii Kościoła w czasach nowożytnych, posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia tej nauki;
Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię historyczną i literaturę przedmiotu, wzorowo definiuje naukę historii Kościoła w czasach nowożytnych; posiada kompletną wiedzę na temat znaczenia i miejsca tej nauki wśród innych nauk historycznych.
Umiejętności EK 3.
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi przedstawić żadnego z wydarzeń historycznych związanych z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, nie potrafi opisać żadnej z instytucji kościelnych funkcjonujących w tym okresie;
Ocena 3 (dst): student potrafi przedstawić nieliczne wydarzenia historyczne związane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, potrafi opisać nieliczne instytucje kościelne funkcjonujące w tym okresie;
Ocena 4 (db): student potrafi poprawnie przedstawić wydarzenia historyczne związane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, potrafi poprawnie opisać instytucje kościelne funkcjonujące w tym okresie;
Ocena 5 (bdb): student potrafi poprawnie przedstawić wszystkie wydarzenia historyczne związane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, potrafi poprawnie opisać instytucje kościelne funkcjonujące w tym okresie.
Kompetencje EK 4-5.
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, nie potrafi w sposób chronologiczny przedstawić wydarzeń historycznych związanych z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, nie potrafi interpretować faktów historycznych i nie zna postaci historycznych z tego okresu;
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia historyczne z tego okresu, zna nieliczne postaci historyczne i nie potrafi prawidłowo interpretować faktów historycznych;
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia z tego okresu, zna większość postaci historycznych i prawidłowo interpretuje fakty historyczne;
Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, w sposób chronologiczny przedstawia wszystkie wydarzenia z tego okresu, zna wszystkie postaci historyczne i prawidłowo interpretuje fakty historyczne.
Egzamin na zakończenie semestru. Aktywność podczas zajęć (przygotowanie prezentacji). Zaliczenie lektury.
Literatura
M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego. T. 3: Czasy nowożytne 1517-1758. Warszawa 1989.
Historia Kościoła w Polsce. Red. B. Kumo r, Z. Obertyński. T. l ,cz. 2. Poznań-Warszawa 1974.
B. K u m o r, Historia Kościoła. T. 5: Rozłam w chrześcijaństwie zachodnim. Lublin 1984.
M a n d z i u k J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku. T. 2; Czasy reformacji protestanckiej, reformy katolickiej i kontrreformacji 1520-1742. Warszawa 1995.
L. v. R a n k e, Dzieje papiestwa w XVI-XIX -wieku. Przeł. J. Z a r a n s k i, Z. Ż a b i c k i. T. 1. Warszawa 1974.
H. T u c h l e, Historia Kościoła. T. 3: 1500-1715. Przeł. J. P i e s i e w i c z. Warszawa 1986.
Z. Z i e l i ń s k i, Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie. Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: