Europa południowo-wschodnia WS-NH-HI-EPWsch
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Posiada podstawową wiedzę z zakresu historii cywilizacji orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym. Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawą wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii z uwzględnieniem historii wojskowości, historii Kościoła, oraz historii cywilizacji śródziemnomorskiej. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności. Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Zna zasady korzystania z produktów informatycznych. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy. ECTS: 4 w semestrze:
1. Obecność na zajęciach = 1 pkt,
2. Przygotowanie do zajęć (lektury) = 1 pkt,
3. Aktywny udział w zajęciach, referat lub przygotowanie się do zaliczenia końcowego = 2 pkt.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są na podstawie aktywności na zajęciach i przygotowanych referatów. Do zajęć dot. poszczególnych państw student przygotowuje referat bibliograficzny, wygłaszany na tydzień przed właściwymi zajęciami. Na początku zajęć inny student wygłasza wprowadzający referat merytoryczny. Aktywność na zajęciach typu wykładowego na podstawie krótkiego (2-4 tys. znaków) opracowania dot. tematu zajęć wykładowych; opracowanie musi być oddane bądź przesłane mejlem najpóźniej na następnych zajęciach (w ciągu tygodnia).
Literatura
Stała literatura rozszerzona, z której studenci wybierają jedną pozycję każdy do opracowania referatu merytorycznego:
(red.) Ewa Znamierowska-Rakk, Centrum i peryferie Europy Środkowo-Wschodniej. Kształtowanie się terytoriów i granic państw od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2011;
Olga Katsiardi-Hering, Maria A. Stassinopoulou, Across the Danube: Southeastern Europeans and Their Travelling Identities (17th-19th C.), Brill 2016
Gábor Kármán, A Seventeenth-Century Odyssey in East Central Europe, Brill 2015
Michael Hickok, Ottoman Military Administration in Eighteenth-Century Bosnia, Brill 1997
Laurentiu Radvan, At Europe`s Borders: Medieval Towns in the Romanian Principalities, Brill 2010
Victor Spinei, The Romanians and the Turkic Nomads North of the Danube Delta from the Tenth to the Mid-Thirteenth Century, Brill 2009
Başak Tuğ, Politics of Honor in Ottoman Anatolia, Brill 2017
Heghnar Watenpaugh, The Image of an Ottoman City, Brill 2004
Brian Williams, The Crimean Tatars, Brill 2001
Christopher Wright, The Gattilusio Lordships and the Aegean World 1355-1462, Brill 2014
(red.) Eyal Ginio, Elie Podeh, The Ottoman Middle East, Brill 2013
(red.) François Georgeon, Les Ottomans et ses temps, Brill 2011
(red.) Pál Fodor, Geza David, Ottomans, Hungarians, and Habsburgs in Central Europe, Brill 2000
Geza David, Ransom Slavery along the Ottoman Borders, Brill 2007
Natalia Królikowska-Jedlińska, Law and Division of Power in the Crimean Khanate (1532-1774), Brill 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: