Dzieje wypraw krzyżowych WS-NH-HI-DzWK
Treści merytoryczne:
1. Omówienie problematyki zajęć, literatury przedmiotu. Terminologia -krucjaty/ruch krucjatowy, chronologia, nurty historiograficzne
2. Narodziny idei oraz geneza wypraw
3. I wyprawa krzyżowa 1096-1099 – cud, zbieg okoliczności czy znak czasu
4. II wyprawa krzyżowa 1147-1149 – Lewant, Europa północna, Płw. Iberyjski
5. Łaciński Wschód vs. świat islamu na przykładzie lat 1174-1187
6. III wyprawa krzyżowa 1189-1192, europejscy monarchowie i Drugie Królestwo
7. IV krucjata- upadek Konstantynopola 1204, Frankowie i Bizantyjczycy
8. Oblicza ruchu krucjatowego: Egipt - wyprawy Franków 1163-1169, V krucjata 1217-1221. Fryderyk II - VI krucjata wyklętego 1228-29. Krucjata dziecięca 1212. Ormianie i Mongołowie
9. Oblicza ruchu krucjatowego II: Ludwik IX Święty(krucjaty VI/VII 1248-1250 i VII/VIII 1270), krucjaty polityczne, upadek Outremer 1260-1291
10. Podsumowanie: społeczeństwo państw krzyżowych, kultura, sztuka wojenna krzyżowców. Recepcja krucjat od epoki nowożytnej po XXI w. wedocja
11. Krucjaty północne (przeciw Słowianom, Prusom, Litwinom, Finom, Rusinom)
12. Późne krucjaty antymuzułmańskie 1291-1456
13. Zakony rycerskie: zakony iberyjskie, joannici, templariusze –tajemnice najsłynniejszego z tajnych stowarzyszeń
14. Kolokwium sprawdzające
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1. Student dysponuje znajomością faktografii dziejów krucjat
EK 2. Student potrafi interpretować fakty z epoki krucjat
EK 3.Potrafi przygotować prace pisemne na temat zagadnień związanych ze zjawiskiem krucjat
EK 4. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w konwersatorium 30
przygotowanie do zajęć 30
konsultacje 5
przygotowanie do kolokwium 25
SUMA GODZIN 85-90
LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
składniki- aktywność na zajęciach, frekwencja, egzamin za pomocą MS Teams
Kryteria oceniania
Wiedza
Efekt kształcenia nr 1: Student biegle orientuje się w faktografii dziejów krucjat (bdb)
na ocenę 2 (ndst): nie zna faktografii dziejów krucjat na poziomie podstawowym
na ocenę 3 (dst.): zna faktografię dziejów krucjat na poziomie podstawowym
na ocenę 4 (db.): dobrze orientuje się w faktografii dziejów krucjat
Efekt kształcenia nr 2: Student wprawnie, z logicznym uzasadnieniem interpretuje fakty historyczne (bdb)
na ocenę 2: nie potrafi interpretować faktów historycznych
na ocenę 3: interpretuje fakty historyczne na podstawowym poziomie
na ocenę 4: interpretuje fakty historyczne
Umiejętności
Efekt kształcenia 3: Student potrafi wprawnie przygotować prace pisemne nt. zjawiska krucjat (bdb)
na ocenę 2: nie potrafi przygotować prac pisemnych nt. zjawiska krucjat (ndst)
na ocenę 3: potrafi na podstawowym poziomie przygotować prace pisemne nt. zjawiska krucjat (dst)
na ocenę 4: potrafi na dobrym poziomie przygotować prace pisemne nt. zjawiska krucjat (db)
Kompetencje społeczne
EK nr 4: Student kreatywnie działa w grupie i zespole (bdb)
na ocenę 2: nie ma takich kompetencji
na ocenę 3: ma w/w kompetencje na zasadniczym poziomie
na ocenę 4: ma w/w kompetencje ma przeciętnym poziomie
Literatura
Literatura podstawowa
Opracowania syntetyczne
1.Grousset R. Historia wypraw krzyżowych i frankijskiego Królestwa Jerozolimy, t.I-II, Oświęcim 2019,2021
2.Asbridge T., Krucjaty. Wojna o Ziemię Świętą, Kraków 2015
3.Riley-Smith J., Krucjaty. Historia, Poznań 2008
4.Mayer H. E., Historia wypraw krzyżowych, Kraków 2008
5.Madden T., Historia wypraw krzyżowych. Nowe ujęcie, Kraków 2008
6.Jotischky A., Wyprawy krzyżowe i państwa krzyżowców, Warszawa 2007
7.Runciman S. Dzieje wypraw krzyżowych, t.I-III, Warszawa 1987
Literatura do poszczególnych zajęć będzie podawana na bieżąco
Źródła
1.Wezwanie papieża Urbana II do krucjaty (Clermont, 27 XI 1095) [w:] Wielkie mowy historii. Od Mojżesza do Napoleona, Warszawa 2006, s.105-107
2.Anonima dzieje I krucjaty, albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, wyd. Estreicher K., Warszawa 1984
3. Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012
4. Reguła zakonu templariuszy, wyd. M. Małecki, Zabrze 2014
5. Źródła do bitwy pod Hittinem [w:] M. Małecki, Rogi Hittinu 1187. Z dziejów obecności krzyżowców w Lewancie. Polityka-wojna-prawo-obyczaje, Zabrze 2010, s. 265-281
6. Joinville de J., Czyny Ludwika Świętego, króla Francji, przekład Głodek M., Warszawa 2002
7. Piotr z Dusburga, Kronika ziemi pruskiej, przekład S. Wyszomirski, UMK 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: