Dzieje Kościołów reformowanych WS-NH-HI-DzKR
Po zarysowaniu sytuacji w Kościele na przełomie XV i XVI wieku, szczegółowo omówiona zostanie kwestia przyczyn wybuchu reformacji w państwach niemieckich. W tym kontekście zarysowana zostanie postać i działalność Marcina Lutra i teologia protestancka. W trakcie zajęć zaprezentowany zostanie przebieg rozwoju reformacji w Niemczech a także w sąsiednich krajach (Szwajcaria, Francja, Anglia, Skandynawia), z uwzględnieniem m.in. postaci Zwinglego i Kalwina. Druga część zajęć ukaże rozwój protestantyzmu w Księstwie Pruskim, Prusach Królewskich i w Koronie w XVI-XVIII wieku. Istotnym elementem będzie także zaprezentowanie katolickiej reformy i omówienie skutków reformacji w Europie i Polsce.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma wiedzę o przyczynach i rozwoju reformacji w Niemczech
- zna genezę i przebieg wprowadzania reformacji w Europie, Prusach i Polsce
- ma wiedzę o reformie Kościoła katolickiego i kontrrefomacji
Umiejętności:
- ocenia zasadnośc i znaczenie wystąpienia Marcina Lutra
- poddaje krytyce opinie o reformacji i kontrreformacji
- analizuje skutki reformacji w krajach europejskich i Polsce
Kompetencje:
- zachowuje krytycyzm w ocenie reformacji i kontrreformacji
- dyskutuje o przemianach religijnych w Europie w XVI wieku
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 30 godz.
Konsultacje: 10 godz.
Przygotowanie do konwersacji: 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 15
Razem: 100godzin czyli 4ECTS
Kryteria oceniania
EK 1:
- na ocenę 2 (ndst): nie posiada żadnej wiedzy o reformacji i kontrreformacji.
- na ocenę 3 (dst): potrafi ogólnie scharakteryzowac rolę i znaczenie reformacji w historii Europy i Polski.
- na ocenę 4 (db): potrafi szczegółowo przedstawic wybrane zagadnienia z dziejów reformacji.
- na ocenę 5 (bdb): posiada rozległą wiedzę o reformacji.
EK 2:
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac nabytej wiedzy
- na ocenę 3 (dst): posiadaną wiedzę prezentuje ogólnikowo, bez uszczegółowień i prezentacji wniosków
- na ocenę 4 (db): przedstawia zagadnienie w formie pogłębionej, potrafi prowadzic dyskusję, dokonuje podsumowań i ocen
- na ocenę 5 (bdb): potrafii krytycznie odnieśc się do literatury przedmiotu i obiegowych poglądów, efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę
Ocena podsumowująca: Lektura i zaliczenie prezentacji wybranego zagadnienia.
Literatura
Bukowski J., Dzieje reformacyi w Polsce od wejścia jej do Polski aż do jej upadku, Kraków 1886.
Handbuch der Kirchengeschichte, Bd. IV. Reformation, katholische Reform und Gegenreformation, Hrsg. H. Jedin, Freiburg 1975.
Klueting H., Luther und die Neuzeit, Darmstadt 2011.
Krasiński W., Zarys dziejów powstania i upadku reformacji w Polsce, Warszawa 1903.
Kumor B., Historia Kościoła, Część 5. Czasy nowożytne, Lublin 1984.
Schuchert A., Kirchengeschichte, Bd. II, Kempen 1956.
Todd J.M., Marcin Luter, Warszawa 1983.
Todd J.M., Reformacja, Warszawa 1974.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: