Historia średniowieczna Polski WS-NH-AZD-HŚPW
W toku wykładu (semestr letni) zostaną przedstawione zagadnienia związane z państwem Mieszka I, w tym zostanie omówione znaczenie chrystianizacji Polski w aspektach wewnętrznym i zewnętrznym. Ponadto zostanie scharakteryzowane: panowanie Bolesława Chrobrego, w tym organizacja wewnętrzna państwa oraz stosunki z sąsiadami. W trakcie zajęć omówiony zostanie kryzys i odbudowa państwa Piastów w 1. połowie XI wieku. W dalszej kolejności na zajęciach zostanie przedstawione panowanie Bolesława Śmiałego, a także Władysława Hermana. W trakcie wykładu zostanie przedstawione również umocnienie państwa polskiego za panowania Bolesława Krzywoustego, w tym także jego ustawa sukcesyjna z 1138 r. Zapoczątkowany na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego okres rozbicia dzielnicowego zakończy omówienie zjednoczenia państwa przez Władysława Łokietka. W toku zajęć (semestr zimowy) omówione zostaną także zagadnienia związane z końcem rządów Władysława Łokietka, następnie zostanie omówione panowanie Kazimierza Wielkiego, Andegawenów oraz króla Władysława Jagiełły. Ponadto zostaną scharakteryzowane: zabiegi o dziedzictwo Luksemburgów (plany polityczne Zbigniewa Oleśnickiego, walka o tron czeski, Władysław Jagiellończyk na Węgrzech, wojny z Turkami), monarchia Kazimierza Jagiellończyka wraz z omówieniem podziałów administracyjnych, kształtowania się społeczeństwa polskiego u schyłku XV w. (szlachta, mieszczaństwo, chłopi, mniejszości narodowe). Ponadto omówiona zostanie rola Kościoła w Polsce, jego relacje do Państwa Jagiellonów i wydarzeń ogólnoeuropejskich (schizma zachodnia, husytyzm, liga antyturecka). Wykład zakończy okres panowania Jana Olbrachta.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Mazowsza i Prus. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Zależnie od specjalności posiada podstawową wiedzę z zakresu historii muzyki, historii literatury wczesnochrześcijańskiej greckiej i łacińskiej, oraz orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej
K_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym
K_W08 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii z uwzględnieniem historii Mazowsza, historii wojskowości, historii Kościoła, oraz – zależnie od specjalności - historii cywilizacji śródziemnomorskiej i muzykologii
K_W09 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U05 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
K_U08 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych
K_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych
K_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy
Uzasadnienie punktów ECTS:
I sem:
30 uczestnictwo w zajęciach
30 przygotowanie do zaliczenia semestralnego
II sem.:
30 uczestnictwo w zajęciach
30 przygotowanie do egzaminu
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Metody oceny: Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego, którego termin zostanie podany po zakończonym semestrze nauki. Na dwa tygodnie przed egzaminem podany zostanie jego termin z możliwością dokonywania zapisów.
Literatura
1. K. Tymieniecki, Polska w Średniowieczu, Warszawa 1961.
2. K. Tymieniecki, Procesy twórcze formowania się społeczeństwa polskiego w wiekach średnich: Kształtowanie się społeczeństwa średniowiecznego, Poznań 1996.
3. J. Dowiat, Polska państwem średniowiecznej Europy, Warszawa 1968.
4. R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1 do roku 1333, Kraków 1995; t. 2 od roku 1333 do 1506, Kraków 1995.
5. Kultura Polski średniowiecznej XIV-XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997.
6. R. Heck, Historia średniowiecza Polski: Przewodnik metodyczny, Poznań 1997.
7. H. Samsonowicz, Złota jesień polskiego średniowiecza, Poznań 2001.
8. H. Samsonowicz, Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2006.
9. S. Szczur, Historia Polski – Średniowiecze, Kraków 2002.
10. J. Goff, Człowiek Średniowiecza, Warszawa 1996.
11. Polska a świat zachodni na przełomie średniowiecza i nowożytności, red. F. Mincer, Zielona Góra 1995.
12. T. Borawska, Umysłowość Średniowiecza, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: