Wstęp do historii sztuki - plastyka - wykład WS-HS-WDHSPLAS
Podczas wykładu studenci poznają terminologię dotyczącą:
1. Ogólnego podziału sztuk plastycznych;
1. Malarstwa, w tym: rodzaje malarstwa, rodzaje przedstawień; kompozycja, rodzaje perspektywy, teoria i percepcja barw;
2. Rzeźby – rodzaje ze względu na formę i funkcję oraz jej typy; terminologia związana z rzeźbą sepulkralną, monumentalną, ołtarzową.
3. Ornamentyki - rodzaje ornamentów stosowanych w sztukach plastycznych od czasów prehistorycznych do współczesności – typologia i chronologia
4. Elementów kostiumologii – wybrane zagadnienia dotyczące ewolucji ubiorów na przestrzeni dziejów
5. Wybranych zagadnienia dotyczących funkcji wyrobów rzemiosła artystycznego dla potrzeb sprawowania kultu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
3 ECTS:
30 godz. zajęć w sali
2 godz. na konsultacje indywidualne
30 godz. na przygotowanie się do kolokwium pisemnego
28 godz. na przeczytanie zadanej literatury
WIEDZA
Student zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej. Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą podziału sztuk plastycznych, podstawowych rodzajów malarstwa i rzeźby, różnych rodzajów perspektyw i typowo kompozycji oraz roli barw.
Dysponuje specjalistyczną terminologią pozwalająca wstępnie zaklasyfikować dzieło sztuki, określić jego typ, tematykę, nazwać zastosowany typ kompozycyjny i niektóre efekty.
Posiada, w zakresie podstawowym, umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów dotyczących gatunków malarstwa i rzeźby, perspektywy, kompozycji, roli barw. Może podejmować próby analizy dzieł plastycznych in situ, na poziomie podstawowym.
Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
Kryteria oceniania
Wymagana jest obecność studenta na zajęciach. Na zakończenie semestru student rozwiązuje kolokwium pisemne, składające się z pytań otwartych i testowych
Kryteria zaliczenia kolokwium
na ocenę dst (3) - 55-70% poprawnie napisanego kolokwium
na ocenę db (4) - 70-85% poprawnie napisanego kolokwium
na ocenę bdb (5) - 85-100% poprawnie napisanego kolokwium
Literatura
PODSTAWOWA:
A.S. Czyż, B. Gutowski, Nekropolie kresowe. Skrypt dla inwentaryzatorów zabytkowych cmentarzy dawnych Kresów Wschodnich, Warszawa 2008; E. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, tłum. J. Zarański, Warszawa 1981; M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983 (lub następ. wydania); Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, PWN, Warszawa 1996; H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, tłum. D. Hanulanka, Gdańsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: