Sztuka nowoczesna - ćwiczenia WS-HS-SNC
Podczas zajęć studenci prezentują wybrany przez nauczyciela tekst z zakresu historii sztuki nowoczesnej oraz współczesnej kultury wizualnej oraz prezentują opracowany stan badań wybranego problemu badawczego. W oparciu o ten materiał, wzbogacony samodzielnie przygotowanym materiałem ilustracyjnym, student ma za zadanie: podczas referatu - w sposób krytyczny i kreatywny - przedstawić treści merytoryczne zawarte w artykule (publikacjach),a także scharakteryzować metodologię wykorzystaną przez autora. Student - zachęcany pomocniczymi pytaniami prowadzącego zajęcia, jak również pozostałych uczestników zajęć, powinien wykazać się zrozumieniem referowanego tekstu, umiejętnością jego syntetycznego zaprezentowania, a także krytycznego ustosunkowania się do zawartych w nim hipotez.
W pisemnej wersji wygłoszonego referatu student referuje stan badań nad danym zagadnieniem, w sposób krytyczny i kreatywny ustosunkowuje się do najistotniejszych hipotez badawczych, prezentuje własny punkt widzenia i interpretację.
W przypadku pracy pisemnej, tekst stanowi krytyczne opracowanie tematu zleconego przez prowadzącego zajęcia (może to być: analiza tekstu naukowego, stan badań, recenzja itd.)
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi metodologiami historii sztuki oraz zachęcenie do stosowania tych narzędzi w samodzielnej, krytycznej analizie dzieł sztuki, a także do postrzegania procesów artystycznych w szerszych kontekstach (społecznym, politycznym, socjologicznym, antropologicznym).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej
KOMPETENCJE
Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności
Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim.
ECTS: 2 = 2 x 25-30 godz. w tym:
30 godz. uczestnictwo w zajęciach
30 godz. samodzielna lektura, kwerenda, przygotowanie prezentacji, konsultacje
Kryteria oceniania
Składowymi oceny z przedmiotu są:
1) obecność na zajęciach (student ma prawo do trzech usprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze)
2) wygłoszony podczas zajęć referat uzupełniony prezentacją materiału ilustracyjnego. Prowadzący zajęcia ma możliwość zamiast referatu zlecić studentowi wykonanie pracy pisemnej (jednak przynajmniej w jednym semestrze student obowiązany jest do wygłoszenia referatu podczas zajęć). Prowadzący zajęcia ma możliwość zlecenia dodatkowej pracy (poza przygotowaniem ustnym i pisemnym referatu) w przypadku niedostatecznej oceny referatu lub uzasadnionego podejrzenia niesamodzielności lub nieoryginalności pracy przedstawionej przez studenta do oceny.
3) aktywny udział w zajęciach (inicjowanie dyskusji, uzupełnianie wystąpień innych uczestników zajęć, zabieranie głosu w dyskusji, konstruktywna i merytoryczna ocena prezentowanych referatów).
Ocenie poddawana jest umiejętność samodzielnej pracy studenta: analizy tekstu naukowego; zbierania, selekcjonowania i oceny źródeł; opracowywania i prezentacji wyników.
- na ocenę niedostateczną (2) student: nie wywiązał się w terminie z powierzonego mu zadania; nie rozumie merytorycznej treści analizowanego tekstu bądź pominął istotne źródła; nie potrafi określić zastosowanej w analizowanym tekście metodologii bądź ustosunkować się do zawartych w tekście hipotez; nie potrafi właściwie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwej terminologii; nie posiada umiejętności skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.
- na ocenę dostateczną (3) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu; zgromadził wszystkie podstawowe źródła do badanego tematu i przedstawił zarys podjętej problematyki badawczej (faktografię);posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.
- na ocenę dobrą (4) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu; określa metodologię zastosowaną w analizowanym tekście; zgromadził znaczną liczbę materiału źródłowego do badanego tematu i przedstawił zarys podjętego tematu: faktografię, zasadnicze problemy badawcze i związane z nimi hipotezy; posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.
- na ocenę bardzo dobrą (5) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu oraz krytycznie się do nich ustosunkować; zgromadził wszystkie podstawowe źródła do badanego tematu i przedstawił zarys podjętej problematyki badawczej faktografię, zasadnicze problemy badawcze i związane z nimi hipotezy - krytycznie się do nich ustosunkowując; potrafi przeprowadzić samodzielną krytyczną analizę badanego tematu (obiektu) poddając je interpretacji z zastosowaniem metod historii sztuki; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Czekalski Stanisław , Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.
Dziewica Orleańska Jana Matejki. Materiały II seminarium IHS UAM, red. Stanisław Czekalski, Poznań 2003.
Haake Michał , Portret w malarstwie polskim u progu nowoczesności, Kraków 2008.
Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem. Nowe spojrzenia, red. Katarzyna Murawska-Muthesius, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2010
Melancholia Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium IHS UAM, red. Piotr Juszkiewicz, Poznań 2002.
Sosnowska Joanna, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2003.
Od awangardy do postmodernizmu, Dziamski Grzegorz (red.), Warszawa 1996.
Piotr Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Universitas Kraków 2007
Literatura uzupełniająca zostanie podana w czasie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: