Seminarium magisterskie. Wybrane zagadnienia z dziejów kultury artystycznej średniowiecznej i staropolskiej WS-HS-SL-5-WZzDKAŚiS
Wybór i opracowanie poważnego zadania badawczego, jakim jest przygotowanie pracy magisterskiej. Nauczyciel pomaga w doborze i problemowym sprecyzowaniu tematu, koordynuje postęp prac, adiustuje gotowy tekst i ewentualnie koryguje uchybienia.
Wieloetapowa praca nad projektem prowadzona metodami ćwiczeniowymi i w toku dyskusji. Student przygotowuje referaty prezentujące: temat, stan badań, zgromadzony materiał i problemy badawcze. Przygotowanie i omówienie tekstu.
Zaliczenie semestru i seminarium na podstawie:
1) obecności (można mieć dwie nieusprawiedliwione w semestrze)
2) prezentacji, przynajmniej raz w semestrze, stanu zaawansowania pracy nad wybranym zagadnieniem
3) przedstawienie pracy pisemnej.
Na I roku wymagane są:
w semestrze zimowym - wybór tematu, wstępny stan badań i koncepcja pracy
w semestrze letnim - pełny stan badań, konspekt pracy
N II roku wymagane są:
w semestrze zimowym - sukcesywna prezentacja postępu prac i przekazywanie kolejnych fragmentów tekstu.
w semestrze letnim - ukończenie pracy i redakcja.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, zna stosowane w historii sztuki teorie i metody badawcze; orientuje się w ich najnowszych osiągnięciach.
Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki przez wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntetyczne wnioski.
Posiada umiejętności badawcze, w tym:
a) analizy problemów z zakresu historii sztuki, także analizy obiektu in situ
b) właściwie dobiera metody i narzędzia badawcze, zarówno do pracy teoretycznej, jak tez w analitycznym opisie zabytków
c) potrafi opracować i zaprezentować wyniki prac z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjnych i komunikacyjnych.
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię.
Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy przez całe życie i jej stałego konfrontowania w praktyce zawodowej.
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, akceptując w niej różne role. Potrafi komunikować się, uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na propagowanie wzorców etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim.
Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji m.in. wynikających z krytycznej oceny działań własnych, a także zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje.
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru i seminarium na podstawie:
1) obecności (można mieć dwie nieusprawiedliwione w semestrze)
2) prezentacji, przynajmniej raz w semestrze, stanu zaawansowania pracy nad wybranym zagadnieniem
3) przedstawienie pracy pisemnej.
Na I roku wymagane są:
w semestrze zimowym - wybór tematu, wstępny stan badań i koncepcja pracy
w semestrze letnim - pełny stan badań, konspekt pracy
N II roku wymagane są:
w semestrze zimowym - sukcesywna prezentacja postępu prac i przekazywanie kolejnych fragmentów tekstu.
w semestrze letnim - ukończenie pracy i redakcja.
Literatura
Dobierana indywidualnie, w zależności od podjętej przez studenta tematyki badawczej.
Spośród prac metodologicznych, które dość szybko się dezaktualizują, najbardziej przydatne zdają się: Wstęp do historii sztuki, cz. I: przedmiot, metodologia zawód, red. P. Skubiszewski; Warszawa 1973; cz. 2: Materiały bibliograficxzne, red. J.Ostrowsi, A. Małkewicxz, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: