Rzemiosło artystyczne - rzeczoznawstwo WS-HS-RARZECZ
Zajęcia mają charakter praktyczny (wizyty w muzeach, wykłady/spotkania ze specjalistami), a ich celem jest pogłębienie wiedzy i umiejętność studentów w zakresie rozpoznawania stylów, datowania wyrobów rzemiosła artystycznego, określania miejsca ich wykonania, technik i technologii oraz materiałów. Zajęcia wstępne do przedmiotu, maja charakter teoretyczny i zapoznają studentów z zagadnieniami takimi jak: termin rzeczoznawstwo-koneserstwo, rodzaje ekspertyz w dziedzinie historii sztuki, organy wydające ekspertyzy, zagadnienie ekspertów w dziedzinie historii sztuki w Polsce, ustawodawstwo w dziedzinie rzeczoznawstwa.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
HS2_W02 Student zna podstawową terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego i umie stosować ja praktycznie
HS2_W04 Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie rzemiosła artystycznego od starożytności do współczesności, obejmującą rozwój form i zdobnictwa.
Umiejętności:
HS2_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, wybierać informacje z różnych źródeł, w tym publikacji, dokumentów archiwalnych i elektronicznych baz danych
HS2_U03 Student umie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zależności od aktualnych potrzeb badawczych i drogi zawodowej.
Kompetencje:
HS2_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowanie zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.
HS2_K05 Student aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych jego form. Interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturowymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce i potrafi je popularyzować. Ma poczucie wyjątkowej odpowiedzialności za dobra kultury w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby edukacyjne społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego.
Udział w zajęciach - 30 h
Praca własna (lektury, przygotowanie się do zajęć terenowych, przygotowanie do zaliczenia) - 90 h
120 h - 4 punktu
Kryteria oceniania
1. Ocena przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach.
2. Zaliczenie ustne na koniec semestru.
Literatura
Akty prawne:
1. Kodeks Etyki ICOM (punkt 8.13):
2. Ustawa o muzeach z dn. dnia 21 listopada 1996 r. (znowelizowana), art. 34
3. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (znowelizowana), art. 100
4. Rozporządzenie w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki
nad zabytkami z dn. 10 maja 2004 r.
Podstawowa:
1. Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników obowiązuje kodeks ICOM? Uwagi o prawnych aspektach etyki muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53, s. 196-200.
dostępne on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo53/M_53_026_Barbasiewicz_ICOM.pdf
2. Bastek G., Znawstwo - dzieje i metoda, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego", T. 10 (1996), s. 35-50.
3. Ekspert kontra dzieło. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. R.D. Spencer, Warszawa 2009.
4. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15.
5. Miliszkiewicz J., Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007,Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9.
6. Miliszkiewicz J., Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art &Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9.
7. Wind E., Krytyka znawstwa, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. s. 170–193.
8. Zalasińska K., Kodeks etyki dla muzeów ICOM jako ogólnie przyjęte normy etyki zawodowej - głos w dyskusji, "Muzealnictwo" 2013, nr 54, s. 247-251. [komentarz do: Barbasiewicz A., Czy polskich muzealników...]
dostęp on-line http://old.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/Muzealnictwo54/036Muzealnictwo54_zalasinska.pdf
Dodatkowa:
1. Bender A., Rzemiosło artystyczne [w:] Sztuka polska. Wczesny i dojrzały barok (XVII wiek), t. IV, Warszawa 2013, s. 359-429.
2. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.
3. Chruszczyńska J., E. Orlińska-Mianowska, Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.
4. De Morant H., Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.
5. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.
6. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.
7. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.
8. Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990.
9. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995.
10. Paprocka-Gajek J., Platery warszawskie w latach 1822-1914, Warszawa 2010.
11. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.
12. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011.
13. Ślesiński W., Fałszerstwa rzemiosła artystycznego, Wrocław 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: