Plastyka średniowieczna Polski WS-HS-PLŚRPOL
Studenci prezentują w grupach tematy wybrane z załączonej listy, przedstawionej na początku semestru. Zawiera ona zarówno monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też tematy problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów
W semestrze zimowym omawiane są zabytki sztuki romańskiej: rzemiosło artystyczne (m.in. naczynia liturgiczne, drzwi z brązu) i rzeźba (głównie architektoniczna).
W semestrze letnim omawiane są zabytki sztuki gotyckiej, w tym malarstwo monumentalne i tablicowe, retabula ołtarzowe, rzeźba kamienna oraz snycerka.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w zajęciach oraz 30 h na przygotowanie pracy pisemnej wraz z prezentacją multimedialna
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.
KOMPETENCJE
Student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności
Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznegoJest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim
1 ECTS: udział w ćwiczeniach - 30 godzin.
1 ECT: praca własna - przygotowanie referatu, wraz z jego skróconą wersja pisemną - 30 godzin
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie prezentacji ustnej wraz z prezentacją multimedialną (np. PowerPoint) wybranego tematu, oraz udziału w dyskusjach podczas ćwiczeń. W celu weryfikacji wiedzy z zadanej do przeczytania literatury, wykładowca może przeprowadzić niezapowiedziane krótkie kolokwium.
Literatura
Każdy student otrzymuje zestaw literatury niezbędnej do przygotowania referatu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: