Seminarium licencjackie WS-HS-ODKS-SEMLIC
Główne elementy zajęć: Omówienie i zakres seminarium licencjackiego; Omówienie przygotowania oraz podstawowych
elementów i konstrukcji pracy licencjackiej; Omówienie techniki pisania pracy naukowej; Omówienie pojęć związanych z przebiegiem badań naukowych i ich metodologią; Określenie problematyki pracy badawczej (licencjackiej), tematu / tytułu pracy; Dyskusja o materiałach, źródłach i publikacjach związanych z pracą licencjacką / naukową; Analiza wyników badań dotyczących pracy licencjackiej.
Tematyka seminarium:
Dobra kultury / dziedzictwo kulturowe
Digitalizacja / cyfryzacja dziedzictwa kulturowego
Zabytki archeologiczne / architektury / dziedzictwo poprzemysłowe
Krajobraz kulturowy
Nieinwazyjne metody dokumentacji i badania dziedzictwa kulturowego
Ochrona, zarządzenie, popularyzacja i finansowanie dziedzictwa kulturowego
Ekspozycja i uczytelnianie zabytków
Media i nowe media i dziedzictwo kulturowe
Historia badań dziedzictwa kulturowego (archeologia / architektura)
Dziedzictwo niematerialne
Dobra kultury a społeczeństwo
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków i pomników przyrody
K_U02 Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dóbr kultury
i środowiska do opisu i analizy relacji między obiektami chronionymi a otaczającym światem i społeczeństwem
K_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i biologicznych w
praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w instytucjach związanych z ochroną dóbr kultury i środowiska
K_U04 Posiada umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat
wszystkich obszarów ochrony dóbr kultury i środowiska. Umie sporządzić maszynopis z aparatem badawczym i poprawnie
opracowanymi fotografiami.
K_U06 Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury i środowiska
K_U07 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności konserwatorskiej i ochronnej i we współpracy z
innymi instytucjami dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych
K_U08 Rozumiejąc przepisy prawa posiada umiejętność współdziałania ze służbami cywilnymi, wojskowymi, przedstawicielami prawa i urzędnikami państwowymi w zakresie przeciwdziałania sytuacjom zagrażającym dziedzictwu
kulturowemu
K_U09 Potrafi odróżnić działania komercyjne od działań non profit w instytucjach związanych z ochroną zabytków i
środowiska, rozumie różnicę między instytucjami państwowymi, a organizacjami pozarządowymi i potrafi stosować kryteria
prawne i etyczne do działań w różnych rodzajach instytucji zajmujących się dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym
K_U10 Potrafi pracować w zespole składającym się z przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych,
rozumie zależności i zakresy kompetencji poszczególnych dziedzin ochrony dóbr kultury i środowiska
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony dóbr kultury i środowiska i rozumie konieczność
ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w codziennej działalności
K_K02 Ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu
konserwatora zabytków i przyrody
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Zaliczenie / ocena
1. Przyjęcie i zatwierdzenie złożonego planu pracy i wykazu literatury, źródeł oraz materiałów do pracy
2. Zatwierdzenie i przyjęcie konspektu pracy
3. Zatwierdzenie i przyjęcie całości pracy
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez
prowadzącego.
Literatura
Literatura:
[do wyboru]
1. Boć J., Jak pisać pracę magisterską. Wrocław 2006.
2. Kaszyńska A., Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską. Gliwice 2007.
3. Majchrzak J., Mendel T. Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz
innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji. Poznań 2005.
4. Zenderowski R. Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Warszawa 2012.
5. Zenderowski R. Technika pisania prac magisterskich. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej.
Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: