Historia sztuki od romantyzmu do postmodernizmu - ćwiczenia WS-HS-ODKS-HSRPćw
Podczas zajęć zajmować będziemy się wybranymi zagadnieniami współczesnego życia artystycznego w Polsce i na świecie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Ma podstawową wiedzę o rozwoju polskiej sztuki nowoczesnej i współczesnej Posiada umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat sztuki nowoczesnej i współczesnej
udział w zajęciach 15 godzin
przygotowanie wystąpienia 5 godzin
przygotowanie do kolokwium (lektura tekstów) 10 godzin
SUMA GODZIN ok. 30 godzin
LICZBA ECTS 1
Kryteria oceniania
Metoda
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności na zajęciach oraz przygotowanego eseju.
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii; nie posiada znajomości podstawowych problemów nowoczesnej i współczesnej sztuki polskiej i nie potrafi umieścić ich w układzie historycznym; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów sztuki polskiej XIX i XX wieku.
ocena 3 (dst): student zna w podstawowym stopniu terminologię; ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju sztuki nowoczesnej i współczesnej w Polsce
ocena 4 (db): student zna podstawową terminologię; ma orientację w podstawowych zagadnieniach sztuki nowoczesnej i współczesnej w Polsce i potrafi je w ogólnym stopniu umieścić w układzie chronologicznym.
ocena 5 (bdb): student zna terminologię; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień sztuki nowoczesnej i współczesnej w Polsce
ocena 2 (ndst): student nie potrafi omówić podstawowych problemów sztuki nowoczesnej i współczesnej, nie potrafi podjąć udziału w dyskusji na jej temat.
ocena 3 (dst): student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu omówić podstawowe problemy sztuki nowoczesnej i współczesnej i przedstawić je w układzie chronologicznym, potrafi w ograniczonym stopniu wypowiadać się w dyskusji na jej temat.
ocena 4 (db): student potrafi odpowiednio przedstawiać podstawowe problemy sztuki nowoczesnej i współczesnej, wykazuje się podstawowym zrozumieniem ich specyfiki, popełnia jednak błędy w przytaczaniu poszczególnych koncepcji, potrafi umieścić je w układzie chronologicznym, potrafi podjąć dyskusję na ich temat.
ocena 5 (bdb): student potrafi poprawnie przedstawiać podstawowe problemy sztuki nowoczesnej i współczesnej, potrafi formułować samodzielnie wnioski i odnosić się krytycznie do przedstawionego materiału
Kompetencje
ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie analizować poszczególnych problemów problemy sztuki nowoczesnej, nie potrafi zapoznać się z podstawową literaturą i terminologią
ocena 3 (dst): student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu posługiwać się podstawowymi terminami, ma problemy z odróżnieniem specyfiki poszczególnych problemów sztuki nowoczesnej i współczesnej.
ocena 4 (db): student potrafi samodzielnie przeanalizować wybrane problemy sztuki nowoczesnej i współczesnej, poszukiwać dla nich szerszego historycznego kontekstu
ocena 5 (bdb): student potrafi kompleksowo i krytycznie przedstawić wybrane problemy sztuki nowoczesnej i współczesnej, wykracza poza przedstawione w toku wykładów tezy i twierdzenia.
Literatura
Obowiązkowe:
Piotrowski Piotr, Znaczenie modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999.
Luba Iwona, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.
Jerzy Malinowski, Malarstwo Polskie XIX wieku, Warszawa
Dodatkowe:
Ryszkiewicz Andrzej red., Współczesna sztuka polska, Warszawa 1981.
Luba Iwona, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.
Olszewski Andrzej K., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
Bogucki Janusz, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983.
Borkowski Grzegorz, Mazur Adam, Branicka Monika red., Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007.
Chłap-Nowakowa Justyna, Kuś Maciej, Marcinek Jadwiga red., Dzieje sztuki polskiej, wyd. Kluszczyński (opracowanie ogólne).
Kępińka Alicja, Nowa sztuka – sztuka polska 1945-1978, Auriga 1981.
Kowalska Bożena, Polska awangarda malarska 1945-1980, Warszawa 1988.
Pollakówna Joanna, Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982.
A. Osęka, W. Skrodzki, Współczesna rzeźba polska, Warszawa 1977.
Włodarczyk Wojciech, Sztuka polska 1918-2000, Warszawa 2000.
Rottenberg Anda, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: