Biogeografia WS-HS-ODKS-BIOGE
Przedmiot wprowadza podstawy rozmieszczenia i różnorodności zwierząt (i roślin) na kuli ziemskiej, pokazuje przyczyny współczesnego rozmieszczenia gatunków. Porusza zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, interakcje międzygatunkowe, procesy geologiczne, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory, biogeografia wysp.
1. Wstęp. Czym zajmuje się biogeografia. Historia biogeografii
2. Rozmieszczenie gatunków – zasięgi
3. Procesy biogeograficzne – dyspersja i migracje
4-5. Specjacja i ekstynkcja – wpływ na bioróżnorodność fauny
6. Procesy geologiczne – jak kształtowała się odrębność lub podobieństwowo fauny kontynentów
7. Biologiczne interakcje a rozmieszczenie gatunków
8. Wpływ środowiska abiotycznego na rozmieszczenie gatunków
9. Przemieszczanie się międzykontynentalne gatunków w przeszłości
10. Regiony biogeograficzne
11. Biomy - przegląd
12-13. Biogeografia wysp
14-15. Wpływ człowieka na zmiany w faunie i florze
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS:
a) Efekty kształcenia
1. Wiedza:
EK1 - student definiuje pojęcia z zakresu podstaw biogeografii;
EK2 - student opisuje i rozpoznaje krainy biogeograficzne i biomy;
EK3 - student charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za współczesne rozmieszczenie fauny, zarówno historyczne, jak i współczesne;
EK4 - student potrafi wyjaśnić przyczyny odmienności fauny wysp;
EK5 - student potrafi rozpoznać zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie gatunków
2. Umiejętności:
EK6 - student potrafi skorzystać z informacji dostępnych w internecie i bibliotece na zadany temat; potrafi interpretować tekst naukowy
3. Kompetencje:
EK7 - student zachowuje krytycyzm i ostrożność w stosunku do znajdowanych źródeł;
b) Opis ECTS
Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w wykładzie 30
Konsultacje 5
Przygotowanie do egzaminu/quizów 60
Suma godzin 95 [95/30 (25) = 4]
Liczba ECTS 4
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-5)
ocena 2 (ndst.) Student nie potrafi zdefiniować pojęć z zakresu podstaw biogeografii; student nie potrafi opisać i rozpoznać krain biogeograficznych i biomów; student nie potrafi scharakteryzować czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie fauny, ani historycznych, ani współczesnych; student nie potrafi wyjaśnić przyczyn odmienności fauny wysp; student nie potrafi rozpoznać zakłóceń spowodowanych przez człowieka w rozmieszczeniu gatunków
ocena 3 (dst.) Student potrafi zdefiniować główne pojęcia z zakresu podstaw biogeografii; student potrafi opisać i rozpoznać niektóre krainy biogeograficzne i biomy; Student zna niektóre czynniki odpowiedzialne za współczesne rozmieszczenie fauny; student zna fenomen odmienności fauny wysp, ale nie potrafi wyjaśnić przyczyn; student zna podstawowe zakłócenia spowodowane przez człowieka w środowisku, ale nie potrafi wyjaśnić ich wpływu na rozmieszczenie gatunków
ocena 4 (db) Student dobrze zdefiniuje pojęcia z zakresu podstaw biogeografii; student potrafi opisać i rozpoznać krainy biogeograficzne i biomy; Student potrafi scharakteryzować większość czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie fauny, zarówno historycznych, jak i współczesnych; student zna fenomen odmienności fauny wysp, ale potrafi wyjaśnić tylko część przyczyn; student zna podstawowe zakłócenia spowodowane przez człowieka w środowisku, ale nie potrafi wyczerpująco wyjaśnić ich wpływu na rozmieszczenie gatunków
ocena 5 (bdb) Student prawidłowo definiuje poznane pojęcia z zakresu podstaw biogeografii; student wyczerpująco opisuje i rozpoznaje krainy biogeograficzne i biomy oraz ich mieszkańców; Student doskonale charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za współczesne rozmieszczenie fauny, zarówno historyczne, jak i współczesne; student potrafi wyjaśnić przyczyny odmienności fauny wysp; student samodzielnie potrafi rozpoznać zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie gatunków (wyjaśnić ich wpływ)
Umiejętności (EK 6)
ocena 2 (ndst.) Student nie potrafi właściwie skorzystać z informacji dostępnych w internecie i bibliotece; Student nie potrafi prawidłowo interpretować tekstu naukowego;
ocena 3 (dst.) Student potrafi wyszukać informacji dostępnych w internecie, ale nie potrafi rozróżnić stopnia ich ważności; Student ma trudności z interpretowaniem tekstu naukowego;
ocena 4 (db) Student potrafi wyszukać ważne informacje dostępne w internecie i bibliotece; Student poprawnie interpretuje tekst naukowy;
ocena 5 (bdb) Student świetnie radzi sobie z wykorzystaniem informacji dostępnych w internecie i bibliotece i potrafi wybrać najważniejsze; Student doskonale potrafi interpretować teksty naukowe;
Kompetencje:
Oceniane będzie krytyczne podchodzenie do źródeł informacji oraz zainteresowanie tematem i chęć poszerzenia swojej wiedzy
Ocena końcowa
Ocena z egzaminu końcowego - z testu ze znajomości pojęć, faktów, wiadomości z zakresu biogeografii
Obecność na wykładach będzie sprawdzana, student nie może zaliczyć zajęć, jeśli liczba nieobecności (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) przekroczy połowę zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ch. J. Krebs 2011. Ekologia. PWN, Warszawa
2. J. Weiner 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa
3. A.S. Pullin 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa
4. T. Umiński 1984. Zwierzęta i kontynenty. WSiP, Warszawa
5. T. Umiński 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP, Warszawa
6. M.V. Lomolino, B. Riddle, R.J. Whittaker, J. H. Brown 2010. Biogeography, Fourth Ed. Sinauer
Literatura uzupełniająca:
1. T. Umiński 1998. Życie naszej ziemi. WSiP, Warszawa
2. P.P. Wtorow, N.N. Drozdow 1981. Biogeografia kontynentów. PWN, Warszawa
3. G.C. MacGavin 2007. Zagrożona przyroda. Gatunki, które wkrótce wyginą. Bellona, Warszawa
4. D. Palmer, P. Barrett. 2009. Ewolucja. Historia życia. MAK, Bremen
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: