Seminarium licencjackie. Wybrane zagadnienia z historii architektury X-XX w. WS-HS-N-3L-S-SLBa-II
Treści merytoryczne:
Wybór, sprecyzowanie i opracowanie zadania poznawczego. Nauczyciel koordynuje postęp prac, dokonuje korekty tekstu.
Metody dydaktyczne - ćwiczeniowo-praktyczne oraz dyskusja. Wieloetapowa praca nad projektem - zadaniem poznawczym. Przygotowywanie przez studenta referatów, stanowiących podstawę dyskusji seminaryjnej - semestr I oraz przygotowanie i prezentacja tekstu - semestr II.
Uzasadnienie punktów ECTS
Seminarium licencjackie = 10 pkt. (po 5 pkt. w każdym semestrze):
1. uczestniczenie w zajęciach - 60 godz.
2. przygotowanie prezentacji tematu (przynajmniej raz w semestrze) - 60 godz.
3. czas potrzebny na zebranie literatury i napisanie tekstu - 180 godz.
Razem: 300 godz. : 30 = 10 pkt. ECTS
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
KOMPETENCJE:
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje.
Kryteria oceniania
Zaliczenie każdego semestru na podstawie obecności (można mieć trzy nieobecności w semestrze, z których dwie powinny być usprawiedliwione), prezentacji stanu badań nad wybranym przez studenta tematem - semestr I oraz weryfikacji postępu pracy nad tekstem - semestr II.
Literatura
Literatura podstawowa:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Mariusz Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2008.
Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J.K.Ostrowski, A.Małkiewicz, wyd. III Warszawa 1995.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Literatura dodatkowa:
dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: