Wstęp do metodologii historii sztuki WS-HS-N-1L-K-WdMHS
Ćwiczenia zapoznają studentów z metodami stosowanymi w historii sztuki. Słuchacze poznają miejsce historii sztuki wśród nauk humanistycznych i dowiadują się o specyfice tej dziedziny. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z sylwetkami oraz dokonaniami najważniejszych postaci w dziejach dyscypliny. Poszczególne poglądy na badanie sztuki zostaną na zajęciach przećwiczone na wybranych przykładach.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę
- posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
- potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
- posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej
- potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko
Opis ECTS:
Uczestnictwo w zajęciach: 30 h.
Przygotowanie do kolokwium na koniec semestru: 15 h.
Lektura zadanych lektur: 15 h.
Razem 60 h. : 30 h. = 2 pkt. ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
- Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980
- Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008
- D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008
Literatura uzupełniająca:
- Burckhardt J., Wykłady o sztuce. Wybór, red. A. Ziemba, Warszawa 2016
- Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005
- Gombrich E., Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981
- Kalinowski L., Max Dvořák i jego metoda badań nad sztuką, Warszawa 1974
- Kołakowski L., Legenda o cesarzu Kennedym: nowa dyskusja antropologiczna (dostępne w zasobach internetu)
- Max Dvorak i jego teoria dziejów sztuki, wyb. L. Kalinowski, Warszawa 1974
- Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., wyb. J. Białostocki, Gdańsk 2001
- Panofsky E., Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
- Pazura S., Struktura i sacrum. Estetyka sztuk plastycznych Hansa Sedlmayra, w: Sztuka i społeczeństwo, T. I, red. A. Kuczyńska, Warszawa 1973
- Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Questiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009
- Piwocki K., Pierwsza nowoczesna teoria sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
- Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiania historii sztuki, „Teksty. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 5(17), 1974, s. 57–85
- Tajemnica "Las Meninas". Antologia tekstów, wybór i redakcja A. Witko, Kraków 2006
- Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, red. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974
- Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500–1600, wyb. J. Białostocki, Gdańsk 2007
- Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600–1700, wyb. J. Białostocki, Warszawa 2009
- Warburg A., Atlas obrazów. Mnemosyne, Warszawa 2015
- Warburg A., Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, Gdańsk 2010
- Waźbiński Z., Wstęp, w: Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975
- Winckelmann J.J., Dzieje sztuki starożytnej, opr. W. Bałus, Kraków 2012
- Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, Gdańsk 2012
- Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, tłum. K. Estreicher, Warszawa-Kraków 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: