Metodyka nauczania historii sztuki 5 WS-HS-MNHS5
Treści merytoryczne:
Moduł I - semestr zimowy
1. Pomiar dydaktyczny.
2. Wewnątrzszkolne zasady oceniania, a przedmiotowy system oceniania z historii sztuki.
3. Praktyczne sprawdzanie testów.
4. Budowanie kryteriów oceny dłuższej wypowiedzi pisemnej.
5. Budowanie kryteriów oceny analizy dzieła sztuki.
6. Taksonomie celów kształcenia.
7. Ocenianie zewnętrzne - matura z historii sztuki.
8. Konstruowanie wymagań edukacyjnych z historii sztuki dla szkół ponadgimnazjalnych.
9. Konstruowanie testów pomiarowych i innych form oceny poziomu osiągnięć (plan testu, kartoteka efektów kształcenia, test, model odpowiedzi i kryteria oceny).
Moduł II - semestr letni
1. Konstrukcja i ewaluacja programu nauczania historii sztuki.
2. Analiza wybranych programów.
3. Wartość programu autorskiego.
4. Kanon dzieł z historii sztuki.
5. Formułowanie celów kształcenia.
6. Dostosowanie do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów
7. Wymagania programowe a przedmiotowe systemy oceniania.
8. Ćwiczenia praktyczne z zakresu konstruowania własnego programu nauczania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
HS2_W03
Student
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki, którą wykorzystuje do konstrukcji narzędzi dydaktycznych niezbędnych w jej nauczaniu.
Umiejętności:
HS2_U02
Konstruuje pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i multmedialnych.
HS2_U03
Potrafi wykorzystywać właściwe metody w konstruowaniu narzędzi dydaktycznych.
HS2_U04
Właściwie ocenia dobór metod i krytycznie je analizuje.
HS2_U05
Posługuje się językiem specjalistycznym w przygotowaniu wymaganych narzędzi i pomocy dydaktycznych.
HS2_U07
Konstruuje logiczne wypowiedzi i prezentacje z dziedziny sztuki.
HS2_U08
Pracuje samodzielnie i grupowo w przygotowaniu materiałów i pomocy dydaktycznych.
Semestr zimowy
udział w ćwiczeniach: 30 godz. (w tym e-learning 15 godzin)
przygotowanie do ćwiczeń.
samodzielne konstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego.
samodzielne skonstruowanie program nauczania.
suma godzin: 45
liczba ECTS: 1,5/1,5
Semestr letni
udział w ćwiczeniach: 30 godz. (w tym e-learning 15 godzin)
przygotowanie do ćwiczeń.
samodzielne konstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego.
samodzielne skonstruowanie program nauczania.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne ćwiczenia o charakterze zadaniowym, w tym konstruowanie prezentacji, niezbędnych do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym, konstruowanie narzędzi pomiarowych i programów kształcenia
Efekty wiedzy:
HS2_W03
Student
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki, którą wykorzystuje w zadaniach przygotowujących do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym- weryfikacja - zadania wykonane w systemie e-learningu.
Umiejętności:
metoda dydaktyczna –prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów; metoda projektu
HS2_U02
Konstruuje pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i multmedialnych.
HS2_U03
Student wykorzystuje właściwe metody w konstruowaniu narzędzi dydaktycznych, takich, jak: scenariusz zajęć historii sztuki, przykładowa prezentacja multimedialna, narzędzia pomiaru dydaktycznego, program kształcenia.
HS2_U04
Właściwie ocenia dobór metod, niezbędnych w nauczaniu historii sztuki i krytycznie je analizuje.
HS2_U05
Posługuje się językiem specjalistycznym w przygotowaniu wymaganych narzędzi i pomocy dydaktycznych.
HS2_U07
Konstruuje logiczne wypowiedzi i prezentacje z dziedziny sztuki.
HS2_U08
Pracuje samodzielnie i grupowo w przygotowaniu materiałów i pomocy dydaktycznych.
weryfikacja – sprawdzenie kompetencji w praktycznych działaniach, w tym zadaniach w systemie e-learningu;
Ocenianie
ocena 2 (ndst): student nie zna wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, nie ma wiedzy z zakresu prawa oświatowego, dotyczącej wymagań edukacyjnych, nie uczestniczył w wymaganej liczbie zajęć (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze).
ocena 3 (dst): student orientuje się częściowo co do wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia dydaktyczne na poziomie podstawowym, w tym jego zadania wykonywane w systemie e-learningu są ocenione na minimum 50%.
ocena 4 (db): student zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, wykonuje wszystkie zadania w systemie e-learningu na dobrym poziomie (średnio w 75 % możliwych do uzyskania punktów).
ocena 5 (bdb): student doskonale zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia i pomoce dydaktyczne oraz wykonuje zadania .
Umiejętności (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie określa standardów kształcenia i standardów wymagań, nie przygotowuje wymagań edukacyjnych i programu nauczania, nie radzi sobie ze znajdywaniem i wykorzystaniem rzetelnych źródeł informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego.
ocena 3 (dst): student częściowo określa standardy kształcenia i standardy wymagań przygotowuje z pomocą wymagania edukacyjne i program nauczania przedmiotu historia sztuki, częściowo znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego.
ocena 4 (db): student prawidłowo określa standardy kształcenia i standardy wymagań, przygotowuje wymagania edukacyjne i program nauczania przedmiotu historia sztuki, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego; student uczestniczy systematycznie w zajęciach (opuścił nie więcej niż 4 zajęcia), zadania, wykonane w systemie e-leraningu są ocenione średnio na minimum 75%.
ocena 5 (bdb): student perfekcyjnie określa i formułuje standardy kształcenia i standardy wymagań, student przygotowuje wszystkie niezbędne pomoce dydaktyczne/Jego zadania wykonane w systemie e-learningu ocenione są na średnio na minimum 90%, przygotowane narzędzia mają twórczy charakter,
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
2. skonstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego.
3. napisanie autorskiego programu nauczania.
Semestr zimowy
Liczba ECTS - 1,5
Udział w ćwiczeniach - 30 godzin, w tym 15 godzin w systemie e-learningu.
Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-leaningowej - 15 godzin.
Semetr letni
Liczba ECTS - 1,5
Udział w ćwiczeniach - 30 godzin, w tym 15 godzin w systemie e-learningu.
Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-learningowej - 15 godzin.
Praktyki zawodowe
Studenci, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych muszą odbyć 120 godzin praktyk przedmiotowych (historia sztuki) oraz 30 godzin praktyk pedagogicznych w szkołach. Do 150 godzin można zliczyć również lekcje prowadzone w placówkach muzealnych (działy oświatowe), ale nie może to przekroczyć połowy wymiaru godzin praktyk. Praktyki w szkołach odbywane są w formie obserwacji zajęć i w formie prowadzenia (nie mniej niż 15 godzin zajęć prowadzonych).
Literatura
Lektura podstawowa
1. Komorowska H.: Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania. IBE, Warszawa 1995
Lektura uzupełniająca
1. Falkowska J., Lewińska-Gwóźdź B., Biuletyn Maturalny. Historia sztuki, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2008 r.
2. Kawka K. Lewińska B., Program nauczania historii sztuki dla liceum plastycznego, CEA, Warszawa 2015
3. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: