Metodyka nauczania historii sztuki (1) WS-HS-MNHS1
Zajęcia z metodyki nauczania historii sztuki w pierwszym semestrze odbywają się równolegle do zajęć dydaktyki historii sztuki. Obejmują następujące zagadnienia:
1. Zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi nauczania plastyki w II cyklu edukacyjnym (prawo oświatowe, ramowe plany nauczania.
2. Zapoznanie z podstawami programowymi z plastyki na II etapie edukacyjnym (w ramach przedmiotu realizowane są treści z zakresu historii sztuki).
3. Analiza treści programowych i analiza podręczników z zakresu plastyki.
3. Praktyczne ćwiczenia związane z przygotowywaniem podstawowych dokumentów niezbędnych w pracy nauczyciela plastyki i historii sztuki (wymagania edukacyjne, scenariusze zajęć).
4. Praktyczne ćwiczenie umiejętności pedagogicznych (przygotowanie pomocy dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć).
Zajęcia w semestrze zimowym (30 godzin) odbywają się co drugi tydzień na zamianę: stacjonarnie lub na za pośrednictwem platformy e-learningowej. Zamieszczane na platformie materiały muszą być przeczytane i służą jako wzór do wykonywania zadań z zakresu przygotowywania pomocy dydaktycznych i dokumentów wymaganych w edukacji.
Zajęcia w semestrze letnim (60 godzin) odbywają się co tydzień stacjonarnie i co tydzień w formie e-learningowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HS1_W01 - student zna podstawowe zasady kształcenia oraz metody kontroli i oceny
HS1_W02 - opanował podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki i standardów kształcenia w jej zakresie.
HS1_U01 - potrafi dobrać właściwe metody kształcenia do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów w pracach ćwiczeniowych.
HS1_U02 - student przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, w tym scenariusze zajęć i pomoce dydaktyczne.
HS1_U04 - potrafi posługiwać się właściwą terminologią z zakresu historii sztuki i jej dydaktyki.
HS1_K03 - student jest świadomy skutków swoich działań w zakresie nauczania plastyki i historii sztuki.
KS1_K04 - student jest przygotowany do świadomego podejmowania decyzji w zakresie metod, treści kształcenia i działań wychowawczych.
Semestr zimowy
Liczba ECTS - 2,5
Udział w ćwiczeniach - 30 godzin, w tym 15 godzin w systemie e-learningu.
Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-leaningowej - 60 godzin.
Semetr letni
Liczba ECTS - 2,5
Udział w ćwiczeniach - 60 godzin, w tym 30 godzin w systemie e-learningu.
Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-learningowej - 90 godzin.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; indywidualna lektura tekstów i materiałów zamieszczonych na platformie e-learningowej.
Efekty umiejętności :
metoda dydaktyczna – praktyczne przygotowywanie narzędzi dydaktycznych
weryfikacja – praktycznie umiejętności, przeprowadzenie lekcji w oparciu o przygotowane materiały oraz odczytanie przygotowanych materiałów.
Efekty kompetencji:
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny
weryfikacja – ćwiczenia do wykładu;
Metoda projektu (zadanie realizowane indywidualnie) o charakterze praktycznym).
Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego.
Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca.
Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
Ćwiczenia do wykładu – zob. sylabus do ćwiczeń
Zajęcia: Ćwiczenia
Wiedza
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, nie opanował wiedzy z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;
ocena 3 (dst): student zna kilka najważniejszych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, ma wybiórczą wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;
ocena 4 (db): student zna podstawowe metody kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował podstawową wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;
ocena 5 (bdb): student zna dobrze metodykę kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zna standardy kształcenia.
Umiejętności
ocena 2 (ndst):
student nie potrafi właściwie dobrać metod nauczania, nie przygotowuje samodzielnie materiałów i pomocy dydaktycznych, nie radzi sobie z wyszukaniem źródeł informacji na temat dydaktyki;
ocena 3 (dst):
student częściowo dobiera właściwe metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje nieliczne materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z historii sztuki, z błędami znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat metodyki kształcenia i prawa oświatowego;
ocena 4 (db):
student w miarę właściwie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, dosyć sprawnie przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego;
ocena 5 (bdb):
student perfekcyjnie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje dobre materiały i pomoce dydaktyczne, niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego.
Kompetencje
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcji historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć;
ocena 3 (dst): student potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić przykładowe lekcje, ale nie jest to zgodne do końca z wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student częściowo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach;
ocena 4 (db): student zasadniczo potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne;
ocena 5 (bdb): student potrafi doskonale zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
2. ocena z ćwiczeń uzyskana po napisaniu wskazanej liczby scenariuszy zajęć w I semestrze oraz po przeprowadzeniu lekcji pokazowej (w II semestrze).
Metody dydaktyczne:
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów
weryfikacja – ćwiczenia do wykładu;
Efekty umiejętności:
metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny, metoda projektu
weryfikacja – praktycznie umiejętności i wykonanie projektu
Efekty kompetencji:
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny
weryfikacja – ćwiczenia do wykładu;
Metody oceny: 1. obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione
2. aktywność na zajęciach, zaliczenie na ocenę po I semestrze (dotyczy studentów uzyskujących kwalifikacje pedagogiczne), 4. prace pisemne: scenariusze lekcji napisane zgodnie z treściami programowymi podręczników w I semestrze, przeprowadzenie pokazowych zajęć dla II etapu kształcenia w II semestrze.
Praktyki zawodowe
Przedmiot dydaktyka historii sztuki nauczany w ramach studiów I stopnia jest częścią modułów przedmiotów pedagogicznych, niezbędnych do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych. Pozostałe przedmioty student realizuje w ramach Studium Pedagogizacji UKSW.
Oprócz tego, do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych na II etapie kształcenia musi odbyć 120 godzin praktyk przedmiotowych w szkołach podstawowych (lekcje plastyki i historii sztuki) oraz 30 godzin praktyk pedagogicznych w szkołach.
Literatura
Lektura podstawowa
1. Kruszewski K. (red.): Sztuka Nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004
2. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: