Krytyka artystyczna WS-HS-KA-ĆW
Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone lekturze oraz nauce pisania krytycznych analiz i opisów dzieł sztuki nowoczesnej.
Część zajęć będzie się odbywać w muzeach i galeriach Warszawy. Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na :
1. lekturze dzieł, wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej,
2. pisaniu tekstów krytycznych i esejów naukowych
3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu analiz dzieł na forum
4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji.
Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- posiada informację o zasadach budowania i funkcjonowania dyskursu krytycznego w świecie artystycznym
- zna terminologię z zakresu krytyki artystycznej
UMIEJĘTNOŚCI
Student posiada umiejętność:
- krytycznego analizowania i opisywania dzieł, wystaw i wydarzeń ze świata sztuki nowoczesnej
- formułowania krytycznych wypowiedzi słownych i pisemnych na temat budowy i struktury dzieł malarstwa i rzeźby nowoczesnej
- analizowania tekstów krytycznych, esejów publicystycznych, esejów naukowych na temat sztuki nowoczesnej
- praktycznego zastosowania odmiennych modeli pisania analiz dzieł sztuki nowoczesnej
- publicznego prezentowania i dyskutowania o dziełach sztuki
Opis ECTS (2.5 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach;
20 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia;
25 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem prac pisemnych; poprawa prac pisemnych;
5 godziny - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła sztuki.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecności w semestrze, nieobecność w dniu prezentacji w Muzeum Narodowym nie może być nieusprawiedliwiona (wymagane jest wówczas dostarczenie zwolnienia lekarskiego);
2. pozytywnej oceny z pracy pisemnej będącej recenzją wystawy sztuki nowoczesnej, praca powinna liczyć od 6000 do 8000 znaków ze spacjami.
3. pozytywnie ocenionej prezentacji w Muzeum Narodowym, czas trwania prezentacji powinien wynosić od 30 do 40 minut, należy uwzględnić informacje m. in. zawarte w zadanych do przeczytania lektur;
4. pozytywnie ocenionej pracy pisemnej będącej opisem i analizą wybranego dzieła sztuki; praca pisemna powinna liczyć od 13 500 do 14 000 znaków ze spacjami oraz uwzględniać wytyczne prowadzącego;
5. aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach na temat przeczytanych artykułów.
Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć.
Nieprzygotowanie w terminie dwóch zadań skutkuje obniżeniem oceny semestralnej o stopień.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki. Kraków 2002
- H. Morawska, Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, T. 1 W poszukiwaniu nowoczesności, T. 2. Antologia. Romantyzm, T. 3. Antologia. Realizm, Warszawa 1977
- A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971
- M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293.
- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009
- J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276.
- Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, red. W. Jaworska i W. Juszczak, Wrocław 1976.
Literatura uzupełniająca:
- M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004
- A. Ptaszkowska, Wierzęw wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010
- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009
- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012
- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013
- W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989
- Z dziejów polskiej krytyki i teorii sztuki, T. 1 Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, opr. E. Grabska, S. Morawski; T. 2 Spór o rację bytu polskiej sztuki narodowej (1857-1891), opr. I. Jakimowicz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: