Historia systemów, problemów i idei filozoficznych WS-HS-HSPiIF
1) Kartezjusza poszukiwanie pewności
2) „Myśląca trzcina” – człowiek u Pascala
3) „Najlepszy z możliwych światów” – teodycea Leibniza
4) Wiek świateł i jego idee
5) Kant: przewrót kopernikański
6) Kant: imperatyw kategoryczny
7) Niemiecki idealizm, Hegla wizja dziejów
8) Marksa materializm dialektyczny, krytyka stosunków społecznych
9) Wola mocy i wieczny powrót – Nietzsche
10) Bojaźń i drżenie – myśl Kierkegaarda
11) Filozof Freud?
12) Husserla redukcja fenomenologiczna
13) Filozofia języka L. Wittgensteina
14) Doświadczenie twarzy wg Emmanuela Levinasa
15) Pytania egzystencjalizmu
16) Postmodernistyczna krytyka metafizyki i podmiotu
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka):
Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Ma wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz ich wzajemnych zależności.
Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.
Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego.
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim.
ECTS:
Udział w wykładach 30 godzin
praca własna z literaturą ok. 40 godzin
przygotowanie do egzaminu ok. 20 godzin
SUMA GODZIN ok. 90
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z wykładu wystawiana jest na podstawie egzaminu ustnego. Na ocenę wpływać będzie aktywność na zajęciach oraz obecność.
Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Literatura
Otfried Höffe, Mała historia filozofii
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2 i 3 (wybrane fragmenty)
Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 4 I kolejne (wybrane fragmenty)
Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej
Oraz teksty wskazywane bieżąco na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: