Dydaktyka historii sztuki WS-HS-DHS
Treści merytoryczne:
Moduł I - Formułowanie narzędzi dydaktycznych, takich jak scenariusze zajęć z wykorzystaniem poznanych na wykładzie z metodyki nauczania historii sztuki. Przygotowanie pomocy dydaktycznych niezbędnych do nauczania historii sztuki, w tym scenariuszy zajęć, konspektów lekcji z wykorzystaniem oceniania kształtującego. Praktyczna realizacja pokazowych lekcji, przeprowadzonych wybranymi przez studenta formami i metodami kształcenia.
Moduł II - Egzaminy zewnętrzne na II i III etapie edukacyjnym a treści kształcenia z zakresu plastyki i historii sztuki i jej teorii. Przygotowanie materiałów do prowadzenia zajęć z zakresu plastyki i sztuki na II i III etapie edukacyjnym. Analiza treści podstaw programowych i podręczników kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki.
E-Learning
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HS1_W01 - student zna podstawowe zasady kształcenia oraz metody kontroli i oceny
HS1_W02 - opanował podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki i standardów kształcenia w jej zakresie.
HS1_U01 - potrafi dobrać właściwe metody kształcenia do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów
HS1_U02 - student przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki.
HS1_U04 - potrafi posługiwać się właściwą terminologią z zakresu historii sztuki i jej dydaktyki.
HS1_K03 - student jest świadomy skutków swoich działań w zakresie nauczania historii sztuki.
KS1_K04 - student jest przygotowany do świadomego podejmowania decyzji w zakresie metod, treści kształcenia i działań wychowawczych.
Udział w wykładzie - 30 godzin,
Praca własna studenta, w tym lektura - 60 godzin.
Liczba ECTS - 3
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy W01, W03, W04
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów
weryfikacja – ćwiczenia do wykładu; zaliczenie na ocenę testu;
Efekty umiejętności: U01, U03, U07, U08
metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny, metoda projektu
weryfikacja – praktycznie umiejętności i wykonanie projektu
Efekty kompetencji : K01, K04, K05
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny
Opis metod dydaktycznych:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu metodyki kształcenia.
Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu metodyki kształcenia i prawa oświatowego.
Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami
Metoda projektu (zadanie realizowane indywidualnie) o charakterze praktycznym.
Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego.
Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca.
Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
Zaliczenie na ocenę na podstawie uczestnictwa w zajęciach;
Wiedza
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, nie opanował wiedzy z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;
ocena 3 (dst): student zna kilka najważniejszych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, ma wybiórczą wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;
ocena 4 (db): student zna podstawowe metody kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował podstawową wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;
ocena 5 (bdb): student zna dobrze metodykę kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zna standardy kształcenia.
Umiejętności
ocena 2 (ndst):
student nie potrafi właściwie dobrać metod nauczania, nie przygotowuje samodzielnie materiałów i pomocy dydaktycznych, nie radzi sobie z wyszukaniem źródeł informacji na temat dydaktyki;
ocena 3 (dst):
student częściowo dobiera właściwe metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje nieliczne materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z historii sztuki, z błędami znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat metodyki kształcenia i prawa oświatowego;
ocena 4 (db):
student w miarę właściwie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, dosyć sprawnie przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego;
ocena 5 (bdb):
student perfekcyjnie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje dobre materiały i pomoce dydaktyczne, niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego.
Kompetencje
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcji historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć;
ocena 3 (dst): student potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić przykładowe lekcje, ale nie jest to zgodne do końca z wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student częściowo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach;
ocena 4 (db): student zasadniczo potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne;
ocena 5 (bdb): student potrafi doskonale zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
Praktyki zawodowe
Przedmiot dydaktyka historii sztuki nauczany w ramach studiów I stopnia jest częścią modułów przedmiotów pedagogicznych, niezbędnych do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych. Pozostałe przedmioty student realizuje w ramach Studium Pedagogizacji UKSW.
Oprócz tego, do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych na II i III etapie kształcenia musi odbyć 120 godzin praktyk przedmiotowych (plastyki i historia sztuki) i 30 godzin praktyk pedagogicznych w szkołach podstawowych i gimnazjach.
Literatura
Lektura podstawowa:
1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002,
2. Kruszewski K. (red.): Sztuka Nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004
Lektura uzupełniająca:
1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska, Polubić szkołę. WSiP, Warszawa 1998
2. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999
3. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003
4. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000
5. Gagnee R., Briggs L.J., Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992
6. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999
7. Mikina A., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 1997
8. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Impuls, Kraków 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: