Doktryny artystyczne. Starożytność - XIX w. WS-HS-DADO19-ĆW
1) pojęcie i systematyka sztuk w starożytnej Grecji;
2) kategoria mimesis u starożytnych;
3) Koncepcja katharsis u starożytnych i jej znaczenie dla sztuki
4) wyobraźnia, piękno, harmonia, kanon, ekfraza u starożytnych;
5) Koncepcja piękna u Pseudo-Dionizego Areopagity;
6) Spór o ikony w Bizancjum;
7) Piękno i brzydota u św. Augustyna;
8) Poglądy św. Tomasza z Akwinu na piękno;
9) Po co cystersom estetyka? Poglądy św. Bernarda z Clairvaux i rola sztuki u cystersów;
10) Estetyka scholastyczna
11) Paragone, czyli współzawodnictwo sztuk w renesansie;
12) Koncepcje perspektywy;
13) Znaczenie pojęcia disegno w nowożytnej sztuce;
14) Poglądy Lutra i Kalwina na obrazy. Protestancki ikonoklazm;
15) Sobór Trydencki a sztuka;
16) Historia pojęcia ut pictura poesis;
17) Poglądy na sztukę Poussina (zasada trzech jedności, decorum, inwencja);
18) Historia i podstawowe założenia teoretyczne akademii artystycznych (Włochy, Francja);
19) Malarstwo historyczne a akademia;
20) Spór starożytników z nowożytnikami;
21) Spór rubensistów z poussinistami;
22) Brytyjscy estetycy XVII/XVIII wieku a natura;
23) Gilpin i jego koncepcja malowniczości/picturesque;
24) Kategoria wzniosłości w refleksji nad sztuką od XIX wieku;
25) Piękno w tekstach Williama Hogharta;
26) Esej o malarstwie Diderota;
27) Narodziny idei muzeum;
28) Etyczny wymiar sztuki u Johna Ruskina;
29) Czym była nowoczesność dla Charlesa Baudelaire’a?;
30) Teoretyczne konteksty zwrotu awangardowego;
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
1) Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.
2) Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Ma umiejętność innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce zawodowej.
3) Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
4) Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Udział w wykładach 30 godzin
praca własna z literatura ok. 40 godzin
przygotowanie do egzaminu ok. 20 godzin
SUMA GODZIN ok. 90
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z wykładu wystawiana jest na podstawie egzaminu ustnego. Na ocenę wpływać będzie ocena z ćwiczeń, a także aktywność na zajęciach oraz obecność.
Obecność na ćwiczeniach i wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
J. Białostocki (red.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku
J. Białostocki (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1500-1600
J. Białostocki, M. Poprzęcka, A. Ziemba (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700
J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. 2. Warszawa 1976
E. Grabska, M. Poprzęcka (red.), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870
U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007
D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989,
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006,
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t.1-3, Wrocław,
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (WYBRANE POZYCJE)
H. Belting, Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010
U. Eco, Historia brzydoty, Poznań 2007
G. Hocke, Świat jako labirynt. Maniera i mania w sztuce europejskiej w latach 1520-1650 i współcześnie, Gdańsk 2003
W. Hoghart, Analiza piękna, Gdańsk 2011
P. Jaroszyński, Spór o piękno, Lublin 2002
G.E. Lessing, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962,
S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961
S. Morawski, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, Warszawa 1961
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001
J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, Warszawa 2008,
R. Nycz, Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1997
G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa – Kraków
L. Vinci da, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006
- oraz teksty wskazywane na bieżąco na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: