Antropologia sztuki WS-HS-ASZ
1) Sztuka a etnocentryzm;
2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej;
3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”;
4) „Sztuka jako system kulturowy”;
5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen;
6) Sztuka a mit;
7) Antropologia obrazu;
8) Rewizje kanonu sztuki;
9) Art brut, czyli inny jest w nas samych;
10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka;
11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai;
12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki.
13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
1. Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o
powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.
2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe
metody badawcze historii sztuki.
3. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
4. Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
5. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i
narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
6. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w
celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
7. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.
8. Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego
9. Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim.
Udział w ćwiczeniach 30 godzin
praca własna z literatura ok. 40 godzin
przygotowanie wystąpienia ok. 10 godzin
SUMA GODZIN ok. 80
LICZBA ECTS 2,5
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z zajęć wystawiana jest na podstawie prezentacji zaliczeniowej, obejmującej autorską interpretację dzieła sztuki/artefaktu/zjawiska artystycznego przy użyciu narzędzi z zakresu antropologii kultury. Przy ocenianiu brana pod uwagę będzie także aktywność na zajęciach.
Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Literatura
Literatura podstawowa:
H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007
J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000
J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000
D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013
C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005
M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze
Literatura uzupełniająca:
D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018
D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004
G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011
D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005
S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001
W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010
W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne
M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: