Seminarium magisterskie - Wybrane zagadnienia z historii sztuki XIX - XXI w. WS-HS-4M-SMWZS1921
Treści merytoryczne:
Wybór, sprecyzowanie i opracowanie dużego zadania poznawczego. Nauczyciel koordynuje postęp prac, dokonuje korekty tekstu.
Metody dydaktyczne - ćwiczeniowo-praktyczne i dyskusji:
Wieloetapowa praca nad projektem - dużym zadaniem poznawczym. Przygotowywanie przez studenta referatów, stanowiących podstawę dyskusji seminaryjnej. Przygotowanie i prezentacja tekstu.
Metody oceny:
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność - również usprawiedliwiona uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu)
2) prezentacji (przynajmniej raz w semestrze) stanu badań nad wybranym przez studenta tematem
3) pracy pisemnej. Wymagane są:
w sem. zimowym I roku - plan i konspekt pracy, aktualny stan badań
w sem. letnim I roku - stan badań, fragmenty tekstu
w roku II - sukcesywnie kolejne fragmenty i rozdziały pracy.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofią i literaturą.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.
Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Ma umiejętność innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce zawodowej.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania.
Potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Potrafi prowadzić debatę.
Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej rolę wiodącą. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
KOMPETENCJE:
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu.
Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje - związanych w szczególności z etyką zawodową oraz inicjowania działań służących jej podtrzymywaniu.
ECTS 4/4 (I rok) 17/17(II rok) x 25-30godz. w tym:
I i II rok:
60 godz. seminarium
120 godz. kwerendy, gromadzenie i opracowywanie materiału
60 godz. przygotowanie prezentacji materiału i prac semestralnych
rok II:
ok. 450 godz. przygotowanie tekstu
ok. 300 godz. konsultacja i korekta tekstu
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność - również usprawiedliwiona uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu)
2) prezentacji (przynajmniej raz w semestrze) stanu badań nad wybranym przez studenta tematem
3) pracy pisemnej. Wymagane są:
w sem. zimowym I roku - plan i konspekt pracy, aktualny stan badań
w sem. letnim I roku - stan badań, fragmenty tekstu
w roku II - sukcesywnie kolejne fragmenty i rozdziały pracy.
Złożenie pracy w I terminie (czerwcowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Złożenie pracy w II terminie (wrześniowym) jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia promotorowi kompletnego tekstu pracy na 2 tygodnie przed terminem składania prac.
Literatura
Literatura podstawowa:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Mariusz Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2008.
Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J.K.Ostrowski, A.Małkiewicz, wyd. III Warszawa 1995.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Literatura dodatkowa:
dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: