Krytyka artystyczna WS-HS-3L-KA
Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją.
Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 - student posiada wiedzę dotyczącej metody badawczej w dziedzinie Krytyki artystycznej
K_W02 - student zna terminologię z dziedziny krytyki artystycznej
K_W03 - student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z dziedziny metodologii badań nad Krytyką artystyczną
K_W04 - student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą krytyki artystycznej od XVIII do XXI wieku.
K_W05 - student posiada uporządkowaną wiedzę z dziedziny doktryn artystycznych i estetyki polskiej i europejskiej
K-W06 - Student posiada wiedzę w zakresie oddziaływania teorii (sztuki, filozofii, literatury) na sztuki plastyczne od XVIII wieku po czasy współczesne
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł, w tym dokumentów archiwalnych, oraz formułować krytyczne sądy
- student posiada umiejętność czytania i analizowania tekstu krytycznego, prezentującego problemowe ujęcie omawianych dzieł i zjawisk artystycznych
- student posiada umiejętność krytycznego analizowania obiektów artystycznych, ich wartościowania i oceniania według indywidualnie wypracowanej wizji sztuki, co jest szczególnie charakterystyczne dla dyskursu krytycznego
Opis ECTS (3 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - aktywny udział w wykładzie;
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia,
10 godzin - przygotowanie się do kolokwiów sprawdzających systematyczność pracy studentów
20 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze;
2. pozytywnie ocenionych kolokwiów sprawdzających systematyczność pracy studentów;
3. pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego; punktacja na egzaminie i przypisane do niej oceny:
0 - 20 pkt. niedostateczny (2)
21 - 24 pkt. dostateczny (3)
25 - 29 pkt. dostateczny i pół (3.5)
30 - 33 pkt. dobry (4)
34 - 37 pkt. dobry i pół (4.5)
38 - 41 pkt. bardzo dobry (5)
Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
- R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, różne wydania: Warszawa 1978, Gdańsk 2004, Łódź 2013
- M. Bryl, "Chrystus przy kolumnie" Francisca de Zurbarana, w: "Arteon. Magazyn o sztuce" nr 4, 2006, ss. 32-35.
- Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016
- D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009
- Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007
- Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009
- E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956
- C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006.
- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005
- P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256.
Literatura uzupełniająca:
- Badania nad krytyka literacką, Wrocław 1974
- J. Banasik, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008, Kraków 2008
- R. Barthes, Krytyka i prawda, przeł. M. Błońska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą, T. II, Kraków 1976
- J. Czapski, Patrząc, wybór i przedmowa J. Pollakówna, Kraków 1983
- G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008
- C. Greenberg, The Collected Essays and Criticism, ed. J. O'Brian, Chicago 1986
- E. Jedlińska, Polska sztuka krytyczna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002, łódź 2005
- Moderniści o sztuce, opr. E. Grabska, Warszawa 1971
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: