Język łaciński WS-AR-lJŁ
Nauka języka łacińskiego rozpoczyna się od dwóch kwestii introdukcyjnych:
- Zarys historii języka i piśmiennictwa łacińskiego
- Alfabet łaciński; wymowa i ortografia; iloczas i akcent.
Zasadniczy kurs języka łacińskiego polega na nauce języka łacińskiego na poziomie podstawowym. Polega ona na poznaniu słownictwa łacińskiego. Chodzi szczególnie o słownictwo z zakresu historii kultury, sztuki i życia człowieka w środowisku starożytnego Rzymu. Zwraca się przy tym szczególną uwagę na różnorodność znaczenia poszczególnych słów. Kurs obejmuje także stopniowe poznawania zagadnień gramatycznych (fleksja i składnia), Poznawanie słownictwa i materiału gramatycznego jest stopniowane i rozłożone w czasie na cały rok nauczania (2 semestry). Poznawaniu poszczególnych zagadnień gramatycznych i słownictwa towarzyszy duża ilość ćwiczeń, tłumaczenie sporej ilości początkowo prostych, a w miarę postępów w nauczaniu coraz trudniejszych tekstów łacińskich. Celem poznania mądrości starożytnych Rzymian studenci poznają sentencje, aforyzmy i przysłowia łacińskie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student rozpoznaje, rozróżnia i nazywa deklinacje oraz koniugacje, wskazuje, rozpoznaje i tworzy czasy, dobiera odpowiednie formy, rozpoznaje i określa oraz odtwarza poznane formy gramatyczne
Umiejętności: student tłumaczy proste teksty i zdania, posługuje się poprawnie słownikiem łacińsko-polskim, stosuje w praktyce poznane elementy gramatyczne i leksykalne
Kompetencje: student pracuje w zespole, dyskutuje na zadany temat, postrzega relacje pomiędzy językiem łacińskim a językami nowożytnymi, ma świadomość odniesień do kultury antycznej w literaturze i kulturze polskiej
punkty ECTS: udział w ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do egzaminy - 20 godz. = 2 pkt
Kryteria oceniania
a) znajomość słownictwa łacińskiego, szczególnie z zakresu historii kultury, sztuki i życie człowieka w środowisku starożytnego Rzymu b) czytanie ze zrozumieniem prostych (preparowanych) tekstów łacińskich z zakresu historii kultury, sztuki i życie człowieka w środowisku starożytnego Rzymu. c) forma zaliczenia przedmiotu - obowiązkowa obecność i aktywność na zajęciach - kolokwium w sesji zimowej, egzamin w sesji letniej
Literatura
1. Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J., Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 2004.
2. Mohort Kopaczyński W., Wikarjakówna T., Disce Latine, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
3. Salamonowicz – Górska I., Ćwiczenia z języka łacińskiego, Warszawa 2002.
4. Dicta. Zbiór łacińskich sentencji, przysłów, zwrotów, powiedzeń, zebrał, opracował i Zredagował Cz. Michalunio, Kraków 2004.
5. Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1978.
6. Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa 1988.
7. Kumaniecki K., Słownik łacińsko – polski, Warszawa 2001.
8. Winniczuk L., Mały słownik polsko – łaciński, Warszawa 1994.
9. Sondel J., Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: