Wstęp do metodologii historii sztuki WS-AR-ZDK-WMHSz
Wstęp do metodologii historii sztuki obejmuje następujące tematy:
1. Historia sztuki jako dyscyplina naukowa
2. Dzieje myśli o sztuce w starożytności i średniowieczu
3. Początki historycznego myślenia w okresie protorenesansu i renesansu. Sposób widzenia historii sztuki jako historii artystów.
4. Myśl o sztuce XVII-XVIII w. Historia sztuki jako "wiedza znawcy" i angielskiego gentlemana. Podróże, zwiedzanie i kryterium malowniczości. Kolekcjonerstwo.
5. Starożytnictwo w epoce oświecenia: Johann Joachim Winckelmann - historia sztuki jako historia naśladownictwa i historia ideału. Próby definicji sztuki, metoda oparta o nauki przyrodnicze.
6. nowy typ historyka sztuki. G. W. F. Hegel (1770-1831) jako “ojciec” historii sztuki.
7. Znawstwo; XIX-wieczna tradycja: znawstwo empiryczne, znawstwo jako wiedza: Giovanni Morelli-Lermolieff, Wilhelm von Bode, Georg Gottfried Dehio, M. Friedlender i A. Goldschmid
8. Sztuka wobec przeszłości - John Ruskin i Eugene Viollet-le-Duc
9. Szkoły “czystego widzenia”: Henryk Wölfflin - analiza formy dzieła sztuki (pojęcia formalistycznej analizy), Alois Riegl i wiedeńska szkoła historii sztuki (historia sztuki jako historia stylów) oraz Max Dworak - historia sztuki jako historia ducha.
10. Forma i treść - Erwin Panofsky i Hans Sedlmayr
11. Ikonografia i ikonologia
12-14. Techniki i terminologia architektury i sztuk plastycznych
15. Techniki i terminologia rzemiosła artystycznego (złotnictwo, porcelana, meblarstwo)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZDK_W01, ZDK_W03, ZDK_W18, ZDK_W19
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu zabytkoznawstwa i konserwatorstwa w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych; Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki; Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne
Kryteria oceniania
Podczas wystawiania ocen brana pod uwagę będzie obecność na zajęciach (powyżej 3 nieobecności konieczność zaliczenia materiału z utraconych zajęć), aktywność podczas zajęć oraz ocena z egzaminu końcowego.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Alleva, A. d', Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008
Belting, H., Antropologia obrazu, Kraków 2007
Białostocki, J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Warszawa 1980
Białostocki, J., O replikach i kopiach - dawniej i dziś (w:) idem, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978
Białostocki, J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976
Białostocki, J., Historia sztuki czy historia kultury? (w:) idem, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, cykl drugi, Warszawa 1987, s. 187-203.
Gombrich, E., Sztuka i złudzenie, Warszawa 1961
Kalinowski, L., Max Dworak i jego metoda badań nad sztuką, Warszawa 1974.
Panofsky, E., Ikonografia i ikonologia (w:) idem, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
Piwocki, K., Pierwsza nowoczesna teoria sztuki Aloisa Riegla, Warszawa 1970
Skubiszewski, P. (red.), Wstęp do historii sztuki, Warszawa 1973
Wölfflin, H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław 1962
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: