Rozwiązywanie konfliktów dotyczących dziedzictwa kulturowego WS-AR-ZDK-RK
Zakres tematów
• Komunikacja interpersonalna (podstawy teoretyczne, proces komunikacji, podziały, szczególne uwzględnienie teorii dotyczącej konfliktu)
• Rodzaje i konsekwencje zachowań w sytuacjach konfliktowych (strategie rozwiązywania konfliktów).
• Etyka i odpowiedzialność za podejmowane działania, prawa i obowiązki w procesie komunikacji wynikające z roli zawodowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozwiązywanie konfliktów to temat, który należy do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze komunikacji interpersonalnej, zidentyfikowania natury i złożoności języka, jakim się posługuje, określania priorytetów podejmowanych działań, radzenia sobie z trudnymi emocjami. Perspektywa nauk społecznych w zaprojektowanym programie obejmuje wiedzę o człowieku, sposobach porozumiewania się ludzi, wyrażania opinii, rodzajów konfliktów i ich następstw, praw
i obowiązków wynikających z konsekwencji konfliktu oraz strategii ich rozwiązywania. Efekty kształcenia przedmiotu należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji,
z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum.
Kryteria oceniania
Metody: Sytuacyjne metody poszukujące oraz giełda pomysłów, dyskusja, dyskusja moderowana, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, opisy i opowiadania, obserwacja w terenie, drama, praca zespołowa zadaniowa, przygotowanie dokumentów. Część teoretyczna w formie krótkich wykładów konwersatoryjnych na podstawie podanej literatury.
Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, oceny opracowania tematów z zakresu rozwiązywania konfliktów.
Kryteria zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się poznaną na zajęciach terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej, szczególnie rozwiązywania konfliktów oraz przygotuje dowolne opracowanie strategii rozwiązywania konfliktów.
ocena kryteria
2 brak przygotowania na zajęcia, frekwencja poniżej wymagań określonych regulaminem studiów i IA.
3 - 3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, w tym pojęciem konfliktu, poznaną w czasie zajęć
4 w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo z ćwiczeniach, maksimum 2 nieobecności na zajęciach
4,5 - 5 w/w oraz przygotowanie opracowania z zakresu technik rozwiązywania konfliktów, sposobów obrony przed manipulacją, biuletynu informacyjnego o przepisach prawa lub instytucjach wsparcia dla ofiar przemocy, maksimum 2 nieobecności na zajęciach
Literatura
• Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS.
• Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa.
• Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP/
• Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław ASTRU,.
• Goleman, D., (2006). Inteligencja społeczna. Poznań, REBIS.
• Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication.
• Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (1992). Dochodząc do TAK, czyli negocjowanie bez poddawania się. Warszawa, PWE.
• Fortuna, P., (2012). Pozytywna psychologia porażki. Gdańsk GWP.
• Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt.
• Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP.
• Spencer, J., (2015) Kto zabrał mój ser. Warszawa, Studio EMKA
• Krajewska., A. (2015) Kompetencje personalne i społeczne. Warszawa, Ekonomik.
• Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B.
• McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
• Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA.
• Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP.
• Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: