Podstawy muzealnictwa WS-AR-ZDK-PM
Zakres tematów:
1. Omówienie struktury administracyjnej muzeum - tradycyjnej i nowoczesnej oraz problematyki związanej z przemianami instytucji muzealnych.
2. Przegląd najważniejszych muzeów polskich oraz ich rodzajów i różnorodnych form ekspozycji muzealnych. Muzea a galerie sztuki – prezentacje studentów.
3. Zarządzanie zbiorami - księga inwentarzowa, karta ewidencyjna, karta magazynowa- sposoby ich wypełniania, bazy danych i ich zastosowanie, wypożyczenia - zasady bezpieczeństwa.
4. Analiza ekspozycji stałej i czasowej - jej form, warstw treściowych, celów (edukacyjnych, upowszechniających i in.), promocja (edukacja, imprezy, druki, formy cyfrowe).
5. Organizacja wystawy czasowej – zasady działania – tytuł wystawy, koncepcja merytoryczna i plastyczna, scenariusz – spis obiektów, logo wystawy, plakat, ulotka, koncepcja promocji i edukacji, kosztorys.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
1. Student potrafi, pracując w zespole, korzystając zasobów tradycyjnych i cyfrowych instytucji kultury, zarządzać zbiorami, w szczególności zorganizować wystawę zgodnie z wybraną koncepcją, zasadami organizacji i przepisami prawa.
2. Potrafi – posługując się aparatem badawczym - przygotować towarzyszące jej wydawnictwa.
3. Potrafi, dokonują analizy krytycznej dział sztuki, bądź zagadnień związanych z wystawiennictwem, przygotować ich opracowanie w kontekście kulturowym i historycznym i przedstawić je w interesujący i jasny sposób publiczności za pomocą wybranej formy prezentacji.
Kompetencje:
4.Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i zdobywania doświadczenia zawodowego poprzez konfrontację zdobywanej wiedzy w praktyce zawodowej muzealnika.
5. Dzięki pracy zespołowej podczas zajęć potrafi pracować w grupie podejmując się różnorodnych ról i zadań odpowiednio określając zadania, ich priorytety i sposoby realizacji poszczególnych etapów danego zadania, tak by uzyskać jak najlepszy efekt końcowy.
6. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z wykonywaniem zawodu muzealnika.
7. Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy i zna zasady właściwego postępowania z obiektami muzealnymi.
8. Dzięki znajomości różnorodnych form działalności instytucji muzealnych aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych jego form.
Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze:
– udział w zajęciach 30 godzin, zapoznanie się z literaturą i przygotowanie prezentacji - 10 godzin, wykonanie pracy semestralnej - 20 godzin = 60 godzin - 2 ECTS.
Kryteria oceniania
Umiejętności:
1. Student potrafi, pracując w zespole, potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznych działaniach związanych z ochroną dóbr kultury w tym z działalnością wystawienniczą, oświatową i popularyzatorską.
2. Ma umiejętności językowe w zakresie dóbr kultury i środowiska,
zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze:
– udział w zajęciach 30 godzin, zapoznanie się z literaturą i przygotowanie prezentacji - 10 godzin, wykonanie pracy semestralnej - 20 godzin = 60 godzin - 2 ECTS
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, red. Marek Rogowski, Warszawa, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 2012.
2. ABC Zarządzanie kolekcja muzealną, NIMOZ 2014, nr 3.
3. ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, NIMOZ 2012, nr 2
4. Folga-Januszewska D., 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Warszawa 2011
5. http://muzealnictwo.com/ - wybrane artykuły.
Literatura uzupełniająca:
1. Matassa Freda, Zarządzanie zbiorami muzeum : podręcznik, red. Nauk. Dorota Folga -Januszewska, Warszawa, Muzeum Pałac w Wilanowie, Kraków, 2012
2. Muzeum w świetle reflektorów: wystawa - naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja? : materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej 12-14 X 2011 r. przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, red. Agnieszka Kowalska, Kraków, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 2012.
3. Piękno dotyku. Poznanie dotykowe w sztukach plastycznych, Muzeum Śląskie w Katowicach, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: