Historia sztuki od romantyzmu do postmodernizmu WS-AR-ZDK-HszRdP
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w sztuce XIX, XX i XXI wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu sztuki nowoczesnej i współczesnej, z uwzględnieniem plastyki europejskiej XIX-XXI wieku w tym sztuki na terenie Polski. Sztuki amerykańskiej XX-XXI wieku, a także architektury od historyzmu do postmodernizmu. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udział w wykładzie 45 godzin
praca własna z literaturą ok. 15 godzin
przygotowanie do egzaminu ok. 15 godzin
SUMA GODZIN ok. 75 godzin
WIEDZA
Absolwent ma podstawową wiedzę o najważniejszych zjawiskach w sztuce europejskiej (w tym polskiej) i amerykańskiej w XIX i XX wieku.
Kryteria oceniania
METODA
Wykład problemowy, prezentacja multimedialna
ZALICZENIE ZAJĘĆ
Egzamin pisemny
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE EGZAMINU I UZYSKANIA ZALICZENIA
1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (dopuszczam dwie nieobecności bez konsekwencji)
W przypadkach indywidualnych (zdrowotnych i losowych), zgłoszonych w pierwszym możliwym terminie po ich zaistnieniu (także drogą mailową), możliwe jest ustalenie indywidualnych kryteriów obecności. Przy więcej niż 2 nieusprawiedliwionych nieobecnościach student może nie zostać dopuszczony do egzaminu.
2. Egzamin składa się z dwóch części - pierwszą jest rozpoznanie reprodukcji na podstawie udostępnionej wcześniej prezentacji wybranych dzieł.
W przypadku niepełnych danych (wymagane to: autor, tytuł, rok) przyznawane jest po 1/3 punktu, w przypadku niepodania autora pracy 0 pkt niezależnie od pozostałych informacji.
Materiał do "slajdówki" https://1drv.ms/b/s!AjY-ZoSJ8c0moPouuWXxvb1rcLYUwg?e=ksHlgl
Do zaliczenia tej części wymagane jest uzyskanie 75%
3. Część drugą egzaminu stanowi pisemna odpowiedz polegająca na omówieniu w formie pisemnej w przeciągu maksymalnie 60 minut problemowej tezy dotyczącej przedmiotu zajęć na podstawie informacji przekazanych podczas wykładów oraz na podstawie literatury obowiązkowej.
W wypowiedzi pisemnej studentka/student musi wykazać się umiejętnością:
- chronologicznego umieszczenia w czasie wskazanego kierunku w sztuce (np. impresjonizm, styl międzynarodowy, konceptualizm)
- wskazać jego podstawowe cechy charakterystyczne
- wymienić najważniejszych przedstawicieli oraz najważniejsze dzieła
Na ocenę bdb studentka/student musi potrafić również wyjaśnić genezę kierunku, wskazać zależności z innymi kierunkami (np. dokonać porównania dwóch kierunków), omówić jego specyfikę i znaczenie w sztuce XIX i XX wieku.
Kryteria oceniania:
Podstawą oceny jest materiał przekazany podczas wykładów oraz poznany samodzielnie przez studenta na podstawie samodzielnej lektury.
Wiedza:
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii; nie posiada znajomości podstawowych problemów współczesnej sztuki XIX i XX wieku i nie potrafi umieścić ich w układzie historycznym; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów sztuki XIX i XX wieku.
ocena 3 (dst): student zna podstawowym stopniu terminologię; ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju sztuki XIX i XX wieku.
ocena 4 (db): student zna podstawową terminologię; ma orientację w podstawowych zagadnieniach sztuki XIX i XX wieku i potrafi je, w ogólnym stopniu, umieścić w układzie chronologicznym.
ocena 5 (bdb): student zna terminologię; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień sztuki XIX i XX wieku i ich chronologii. Jego wiedza oparta jest zarówno o tok wykładów jak i literaturę przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Sztuka świata t. 8-10 (sztuka w tym architektura europejska i amerykańska).
David Cottington, Sztuka nowoczesna. Krótkie Wprowadzenie, tłum. Jarosław Pawłowski, Łódź 2017.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (pozycje nieobowiązkowe, dla zainteresowanych poszczególnymi problemami)
Dantini Michele, Sztuka współczesna, Warszawa 2007.
Kotula Adam, Krakowski Piotr, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972, 1978 (opracowanie ogólne).
Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.
Marchetti Franceska Castri red., Malarstwo amerykańskie, Warszawa 2005.
Piotrowski Piotr, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań 2005.
Richardson Tony, Stangos Nikos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: