Działalność oświatowa w instytucjach kultury WS-AR-ZDK-DOwIK
Zapoznanie uczestników i metodami i formami prowadzenia przez instytucje kultury działalności oświatowej. Analiza metod nauczania i wybór najbardziej skutecznych z nich w realizacji zajęć oświatowych w muzeach i instytucjach kultury, w tym: rozmowa nauczająca, nauczanie podające, dyskusja, praca ze źródłem, analiza formy i treści dzieła sztuki, prowadzenie zajęć przy pomocy technik multimedialnych, drama jako metoda impresyjna, film o sztuce i kulturze jako forma prowadzenia zajęć, projekt edukacyjny, gry i zabawy dydaktyczne z zakresu upowszechniania kultury. Metody aktywizujące a metody biernego uczestnictwa. Pomoce dydaktyczne w realizacji zajęć z upowszechniania kultury. Przygotowanie scenariuszy zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ODKiŚ_U04 - student konstruuje podstawowe pomoce dydaktyczne, wykorzystywane w działaniach w instytucjach kultury.
ODKIŚ_U05 - student prezentuje swoje umiejętności popularyzacyjne w przykładowych działaniach w instytucjach kultury z wykorzystaniem równych metod i sposobów wypowiedzi.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń i lektura własna - 30 godz.
Liczba ECTS 2/-
Kryteria oceniania
Efekty umiejętności:
- prezentacja, metoda projektu, ćwiczenie praktycznych umiejętności z zakresu przygotowywania pomocy dydaktycznych, w wykorzystywanych w działaniach dydaktycznych w instytucjach kultury.
weryfikacja – praktycznie umiejętności przygotowania i wykorzystania pomocy dydaktycznych.
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; ćwiczenia w zakresie przygotowywania zespołowego zajęć dydaktycznych.
weryfikacja – ćwiczenia do wykładu;
Metoda projektu (zadanie o charakterze praktycznym).
Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego.
Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca.
Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
Zaliczenie na ocenę zaprezentowanych zajęć dydaktycznych;
Zajęcia: Ćwiczenia
Umiejętności
ocena 2 (ndst):
ODKiŚ_U04- Student bierze udział jedynie w nielicznych zajęciach, nie potrafi konstruować podstawowych pomocy dydaktycznych, wykorzystywanych w działaniach w instytucjach kultury.
ODKIŚ_U05 - student nie prezentuje swoich umiejętności popularyzacyjnych w przykładowych działaniach w instytucjach kultury z wykorzystaniem różnych metod i sposobów wypowiedzi.
ocena 3 (dst):
ODKiŚ_U04- Student bierze udział jedynie w nielicznych zajęciach, konstruuje podstawowe pomoce dydaktyczne, wykorzystywane w działaniach w instytucjach kultury, ale są one na poziomie minimalnym.
ODKIŚ_U05 - student prezentuje słabe umiejętności popularyzacyjne w przykładowych działaniach w instytucjach kultury z wykorzystaniem różnych metod i sposobów wypowiedzi.
ocena 3 (dst):
ODKiŚ_U04- Student bierze udział jedynie w nielicznych zajęciach, konstruuje podstawowe pomoce dydaktyczne, wykorzystywane w działaniach w instytucjach kultury, ale są one na poziomie minimalnym.
ODKIŚ_U05 - student prezentuje słabe umiejętności popularyzacyjne w przykładowych działaniach w instytucjach kultury z wykorzystaniem różnych metod i sposobów wypowiedzi.
ocena 4 (db):
ODKiŚ_U04- Student bierze udział w 87 % zajęć, konstruuje podstawowe pomoce dydaktyczne, wykorzystywane w działaniach w instytucjach kultury na poziomie dobrym.
ODKIŚ_U05 - student prezentuje wystarczające umiejętności popularyzacyjne w przykładowych działaniach w instytucjach kultury z wykorzystaniem różnych metod i sposobów wypowiedzi.
ocena 5 (bdb):
ODKiŚ_U04- Student bierze udział w 87 % zajęć, konstruuje podstawowe pomoce dydaktyczne, wykorzystywane w działaniach w instytucjach kultury na poziomie bardzo dobrym.
ODKIŚ_U05 - student prezentuje bardzo dobre umiejętności popularyzacyjne w przykładowych działaniach w instytucjach kultury z wykorzystaniem różnych metod i sposobów wypowiedzi.
Obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
Literatura
1. Pater Renata, Edukacja muzealna - muzea dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwerystetu Jagiellońskiego, Kraków 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: