Antropologia kulturowa WS-AR-ZDK-AK
Pełny opis:
- Zajęcia wprowadzające
- Antropologia zarys dyscypliny
- Podstawowe pojęcia i siatka znaczeń
- Centralne pojęcie: Kultura
- Kultura vs. kultury
- Antropogeneza
- Podstawy myślenia pierwotnego
- Teorie i szkoły antropologiczne: począwszy od ewolucjonizmu
- Teorie i szkoły antropologiczne
- Nurty i szkoły antropologiczne
- Komunikacja: kultura oralna
- Rodzina i struktura społeczna
- Antropologia stosowana
- Konsumpcja i jej konsekwencje: uniformizacja, hybrydyzacja
- Procesy globalizacji
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student wie czym jest dyscyplina, zna genezę dyscypliny, posługuje się siatką pojęciową, zna kluczowe dla dyscypliny teorie i podejścia oraz klasyczne szkoły. Student zna teoretyczne i praktyczne znaczenia kluczowych problemów dla dyscypliny.
Umiejętności:
Student potrafi interpretować teksty z antropologii kulturowej. Posiada umiejętności analizy powiązań sfery: kultury i społecznej oraz ich wzajemnych relacji; zapoznaje się z funkcjonowaniem instytucji kultury, reguł ich funkcjonowania oraz społecznych aspektów tak w wymiarze powstania i zmiany jak i skutków oddziaływania.
Kompetencje:
Student posiada kompetencje w zakresie umożliwiającym prowadzenia samodzielnej analizy kontekstualnej, ale przede wszystkim posiada odpowiednie kompetencje praktycznej analizy opisywanych zjawisk i zastosowania ich do konkretnych empirycznych sytuacji.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testowej.
Literatura
Literatura:
Burszta J.W, Antropologia kultury, Poznań 1998 (lub nowsze wydanie). Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 2006 (lub nowsze wydanie). Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek, kultura, osobowość, Kraków 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: