Technologia informacyjna w archeologii WS-AR-TI
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas badań archeologicznych, zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi.
Omawiane aplikacje wybrane spośród darmowych i open source to:
- edytor tekstowy i arkusz kalkulacyjny z pakietu Open Office,
- aplikacja służąca do budowy macierzy Harrisa - Stratify,
- edytor grafiki rastrowej - GIMP,
- środowisko CAD (Autodesk AutoCAD) i/lub środowisko GIS - QuantumGIS.
Omawiane zagadnienia to:
- formatowanie tekstu na potrzeby publikacji,
- tworzenie bazy danych,
- różnice pomiędzy grafiką rastrową i wektorową,
- filozofia pracy w środowisku CAD i/lub GIS i możliwości transferu danych pomiędzy nimi,
- przygotowanie materiału graficznego do druku - rozdzielczości.
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu obsługi oprogramowania komputerowego w archeologii
UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi obsługiwać podstawowe programy do archiwizacji i prezentacji danych archeologicznych oraz oprogramowania graficzne wykorzystywane w badaniach archeologicznych
KOMPETENCJE: Ma świadomość zalet i ograniczeń poszczególnych typów oprogramowania
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
Przygotowywanie prac na zajęcia: 15 godz.
Razem: 60 godz. = 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia dodatkowej pracy) 2. wykonywanie zadanych ćwiczeń (praca domowa) 3. jedno samodzielne zadanie na ocenę.
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz nie umie ich używać.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie je wykorzystać w podstawowym zakresie.
Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie się nimi posługiwać do wykonania stawianych zadań.
Na ocenę 5 (bdb) student ma dużą wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz potrafi się nimi swobodnie posługiwać łącząc funkcje z różnych aplikacji.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Brak - całość informacji przekazywana na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: