Lobbing i grupy interesu WP-SPM-2-LGI
1. Zajęcia organizacyjne
2. Istota, i rozwój grup interesu
3. Rola grup interesu w systemie politycznym
4. Grupy interesu i nacisku w stosunkach międzynarodowych
5. Typy i rodzaje grup interesu
6. Legitymizacja i instytucjonalizacja grup interesu i lobbingu
7. Geneza i istota lobbingu a inne formy reprezentacji interesów
8. Metody i techniki lobbingu bezpośredniego
9. Lobbing pośredni (grass-roots)
10. Prawne aspekty lobbingu
11. Inne sposoby wywierania wpływu w sferze publicznej.
12. Przykłady kampanii lobbingowych – case study
13-15.Grupy interesu i lobbing w wybranych państwach, Polsce, Unii Europejskiej – case study
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student wie w jaki sposób zjawisko lobbingu wpasowuje się w koncepcję funkcjonowania demokratycznego państwa K1_W03
Student zna podstawowe rodzaje, strategie i techniki prowadzenia działalności lobbingowej K1_W02
Student Identyfikuje podstawowe narzędzie wpływu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W02
Umiejętności
Student potrafi analizować kampanie lobbingowe pod kątem ich skuteczności
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U02
Student potrafi przygotowywać elementy kampanii lobbingowej mając świadomość złożoności procesu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U06
Student potrafi wykorzystać narzędzia wpływu społecznego do planowania i prowadzenia kampanii w sferze publicznej
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U09
Kompetencje społeczne
Student odnajduje się jako członek zespołu przygotowującego wspólny projekt (kampanię lobbingową) i zna swoje miejsce w zespole
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02
Student rozumie jak istotne jest zaangażowanie obywatelskie w proces stanowienia polityki i dla jakości funkcjonowania demokratycznego państwa
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K04
Kryteria oceniania
Obecność na konwersatorium
Aktywność podczas zajęć
Przygotowanie indywidualnych prezentacji i esejów
Literatura
Z. Machelski, L. Rubisz (red.), Grupy interesu. Teorie i działanie, Toruń 2003 (wybrane rozdziały)
Jasiecki K., M. Molęda-Zdziech, U. Kurczewska, Lobbing: sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006 (wybrane fragmenty);
Oświecimski K., Grupy interesu i lobbing w amerykańskim systemie politycznym, WAM, Kraków 2012 (wybrane fragmenty);
L. Graniszewski, Reprezentowanie interesów grupowych w Polsce, Warszawa 2015, (wybrane fragmenty)
L. Graniszewski, Instytucjonalizacja lobbingu, Infos 2019
Leksykon lobbingu w Unii Europejskie, red. A. Vetulani-Cęgiel, J. F. Czub, Warszawa 2018.
Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w Unii Europejskiej, red. U. Kurczewska, K. Jasiecki, Warszawa 2017.
K. Jasiecki, Dysfunkcjonalny charakter systemu reprezentacji interesów w Unii Europejskiej, Studia Europejskie, 3/2018.
U. Kurczewska, Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Proces konsolidacji systemu, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: