Historia współczesnych stosunków międzynarodowych WP-SPM-1-HWSM-ćw
Celem zajęć jest przede wszystkim doskonalenie umiejętności studentów w zakresie udziału w debacie, przedstawiania i oceniania opinii związanych z podstawowymi zagadnieniami z historii stosunków międzynarodowych, z użyciem właściwej terminologii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania: ocena ciągła i ocena z kolokwium. Pod uwagę brana jest również frekwencja na zajęciach.
Na ocenę 2 student:
nie potrafi:
- wykorzystywać posiadanej wiedzy politologicznej z obszaru stosunków międzynarodowych; formułować i rozwiązywać problemów oraz wykonywać zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów stosunki międzynarodowe; formułować i rozwiązywać złożonych i nietypowych problemów oraz wykonywać zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno komunikacyjnych.
- komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii politologicznej z obszaru stosunków międzynarodowych, brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać w zakresie politologicznym
opinie i stanowiska związane ze stosunkami międzynarodowymi.
- planować i organizować pracy nad zagadnieniami politologicznymi z obszaru stosunków międzynarodowych indywidualnej oraz w zespole oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
- samodzielnie planować i realizować własnego uczenia się zagadnień politologicznych z obszaru stosunków międzynarodowych przez całe życie.
nie jest gotów do:
- kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy służby zagranicznej i aparatu administracyjnego podmiotów międzynarodowych i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy, przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów politologicznych poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 3 student
potrafi w stopniu jedynie podstawowym:
- wykorzystywać posiadaną wiedzę politologiczną z obszaru stosunków międzynarodowych; formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów stosunki międzynarodowe; formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: − właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno komunikacyjnych.
- komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii politologicznej z obszaru stosunków międzynarodowych brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać w zakresie politologicznym
opinie i stanowiska związane ze stosunkami międzynarodowymi.
- planować i organizować pracę nad zagadnieniami politologicznymi z obszaru stosunków międzynarodowych indywidualną oraz w zespole współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień politologicznych z obszaru stosunków międzynarodowych przez całe życie.
jest gotów jedynie w podstawowym stopniu do:
- kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy służby zagranicznej i aparatu administracyjnego podmiotów międzynarodowych i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy, przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów politologicznych poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 4 student
potrafi w stopniu dobrym:
- wykorzystywać posiadaną wiedzę politologiczną z obszaru stosunków międzynarodowych; formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów stosunki międzynarodowe; formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: − właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych.
- komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii politologicznej z obszaru stosunków międzynarodowych brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać w zakresie politologicznym
opinie i stanowiska związane ze stosunkami międzynarodowymi.
- planować i organizować pracę nad zagadnieniami politologicznymi z obszaru stosunków międzynarodowych indywidualną oraz w zespole współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień politologicznych z obszaru stosunków międzynarodowych przez całe życie.
jest w dobrym stopniu gotowy do:
- kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy służby zagranicznej i aparatu administracyjnego podmiotów międzynarodowych i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy, przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów politologicznych poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 5 student
potrafi w stopniu bardzo dobrym:
- wykorzystywać posiadaną wiedzę politologiczną z obszaru stosunków międzynarodowych; formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów stosunki międzynarodowe; formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: − właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych.
- komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii politologicznej z obszaru stosunków międzynarodowych brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać w zakresie politologicznym
opinie i stanowiska związane ze stosunkami międzynarodowymi.
- planować i organizować pracę nad zagadnieniami politologicznymi z obszaru stosunków międzynarodowych indywidualną oraz w zespole współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień politologicznych z obszaru stosunków międzynarodowych przez całe życie.
jest w bardzo dobrym stopniu gotowy do:
- kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy służby zagranicznej i aparatu administracyjnego podmiotów międzynarodowych i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy, przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów politologicznych poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kissinger H., Dyplomacja, Warszawa 1996.
Kukułka J. Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-2000, Warszawa 2001.
Czubinski A., Olszewski E., Historia Powszechna 1939-1989, Poznań 1998.
Literatura uzupełniająca:
Holzer J., Europza zimnej wojny, Kraków 2012.
Kershaw I., Rozdarty kontynent. Europa 1950-2017, Kraków 2020.
Kitchen M., Historia Europy 1919-1939, Wrocław 1997.
Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław 2008.
Marples D.R., Historia ZSRR od rewolucji do rozpadu, Wrocław 2006.
Rojek W., Historia nowoczesnych stosunków międzynarodowych, Warszawa 2010.
Szatlach M.E., Plan Marshalla: amerykańska wizja integracji
europejskiej, Bydgoszcz 2008.
Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia Powszechna XX wieku, Warszawa 2010
Roszkowski W., Półwiecze: historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 1998.
Wojnarski D., Powszechna historia gospodarcza, Warszawa 2004.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Kissinger H., Dyplomacja, Warszawa 1996. Kukułka J. Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-2000, Warszawa 2001. Czubinski A., Olszewski E., Historia Powszechna 1939-1989, Poznań 1998. Literatura uzupełniająca: Holzer J., Europa zimnej wojny, Kraków 2012. Kershaw I., Rozdarty kontynent. Europa 1950-2017, Kraków 2020. Kitchen M., Historia Europy 1919-1939, Wrocław 1997. Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław 2008. Marples D.R., Historia ZSRR od rewolucji do rozpadu, Wrocław 2006. Rojek W., Historia nowoczesnych stosunków międzynarodowych, Warszawa 2010. Szatlach M.E., Plan Marshalla: amerykańska wizja integracji europejskiej, Bydgoszcz 2008. Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia Powszechna XX wieku, Warszawa 2010 Roszkowski W., Półwiecze: historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 1998. Wojnarski D., Powszechna historia gospodarcza, Warszawa 2004. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: